Tip Cukupkan Duit Belanja Keluarga Setiap Bulan

Bukan senang nak jadi pasangan yang bijak handle bab ekonomi rumah tangga, tetapi nak tak nak anda patut tahu cara cukupkan duit belanja dengan cara paling berkesan. Seronok tarik barang waktu membeli barang dapur, sekali tengok bil yang kena bayar, terus rasa menyesal. Ini kes ambil barang ikut kehendak!

Adakah anda pernah sedar, berapa banyak bajet keseluruhan yang dibelanjakan untuk membeli barangan dapur dan barangan runcit? Berbelanja membeli barangan keperluan ini memang tidak dapat dielakkan. Tetapi terdapat beberapa cara untuk menjadikannya anda mampu melakukannya.

Berikut adalah tip menjimatkan perbelanjaan membeli-belah barangan dapur dan barangan runcit untuk berjimat:

1. Setiap kali keluar membeli barang, pastikan perut anda penuh. Ini dapat mengelakkan anda kurang membeli makanan ringan atau barang yang anda tidak perlukan. Cara ini juga dapat memastikan anda beli barangan dapur dan barangan runcit yang memang anda perlukan sahaja.

2. Biasakan membuat senarai barang yang ingin dibeli. Kekal kepada senarai itu terutamanya jika anak-anak ada sama ‘membantu’ dalam membeli-belah.

3. Rancang hidangan atau menu makanan untuk seminggu sebelum anda membeli-belah. Beli barang yang ada dalam hidangan atau menu. Mula merancang makanan untuk tiga atau empat hari jika anda rasakan seminggu itu terlalu lama.

4. Beli barang sekali seminggu sahaja. Ini kerana anda cenderung berbelanja lebih jika anda setiap hari ke kedai atau beberapa kali ke kedai dalam masa seminggu

5. Berbelanjalah di kedai yang biasa anda kunjungi apabila berasa letih, stres atau ketika mahu cepat. Anda sudah pasti akan menjumpai barangan yang diperlukan dengan cepat dan mudah.

Rancang terlebih dahulu barangan dapur

1. Rancang hidangan atau menu makanan supaya anda ada makanan lebih yang boleh dijadikan bekalan untuk makan tengah hari keesokan harinya. Atau sejuk beku makanan lebih untuk dijadikan hidangan cepat pada hari-hari berikutnya.

2. Buat bekal sendiri. Beli makanan ringan atau salad dalam kuantiti besar. Bungkus dan jadikan bekal yang boleh dijadikan sebagai makanan segera yang mudah dibawa ke mana sahaja.

3. Bersih dan susun peti sejuk dan almari menyimpan makanan sebulan sekali. Guna barang yang anda beli dan masih ada dalam simpanan sebelum anda membeli barang baru. Ini juga dapat mengelakkan anda daripada membeli barang yang sama yang masih ada dalam simpanan.

4. Jika anda menyimpan barang atau makanan, periksa tarikh luput makanan itu bagi mengelakkan anda mengguna atau menyimpan barang atau makanan yang tidak boleh digunakan lagi.

5. Luangkan masa sekali seminggu untuk mencuci dan memotong sayur-sayuran dan buah-buahan. Ini akan mempercepatkan penyediaan makanan. Cara ini juga boleh membantu anda menyediakan snek atau makanan ringan yang mudah dibawa ke sana-sini.

Beli barang secara bajet

1. Jangan beli makanan ringan kerana ia lebih mahal dan kurang menyihatkan.

2. Jadi kreatif dan cuba makanan baru. Anda mungkin bertemu dengan makanan murah yang anda suka.

3. Membeli-belah dengan kalkulator dapat membantu anda mengetahui jumlah wang yang perlu dikeluarkan untuk membeli barang. Jika anda membeli-belah dengan anak-anak, berikan mereka kerja untuk mengira berapa banyak yang dibeli. Cara ini juga dapat membantu anda merancang dalam berbelanja.

4. Beli barangan yang tidak boleh dimakan seperti sabun basuh atau beg sampah di kedai yang menawarkan harga murah.

5. Sentiasa periksa harga barang untuk mengetahui sama ada barang tersebut ada tawaran harga murah atau diskaun. Jika ada kupon, boleh gunakan. Anda juga boleh menggunakan apps membeli-belah yang terdapat dalam telefon pintar anda.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ
Sumber: petua ibu

Koleksi Doa-Doa Harian Yang Penting

 Doa ditimpa Kesusahan
 Doa dikurniakan kecukupan
 Dijaga urusan diri oleh Allah
 Memohon ketetapan hati
 Dibersihkan hati
 Dipermudahkan urusan
 Apabila terlanjur kata atau perbuatan
 Selamat daripada bala atau kecelakaan
 Doa berlindung daripada kejahatan manusia & syaitan

 

INILAH SEBABNYA ORANG BERAGAMA ISLAM DILARANG MEMAKAN BABI

Di dalam al-Quran terdapat 4 ayat yang menjelaskan daging babi (khinzir) itu haram iatu Allah SWT jelas telah MENGHARAMKANNYA BABI

1. QS. Al Baqarah (2) : 173

2. QS. Al Maa’idah (5) : 3

3. QS. Al An `Aam (6) : 145

4. QS. An Nahl (16) : 115,

Firman Allah SWT maksudnya ,”Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu bangkai, darah, daging khinzir , dan (haiwan) yang disembelih dengan (menyebut nama) selain Allah..”.
(Surah an-Nahl (16) ayat 115)

Sebagai seorang muslim yang beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan rukun Iman yang lain dan beriman dengan ayat-ayat Allah SWT sudah cukup kita meyakini tanpa soal bahawa apa yang diharamkan Allah SWT itu adalah hukum muktamat dan tidak boleh di pertikaikan. Pasti ada hikmah dan kebaikannya. Dahulu sahabat-sahabat Rasulullah SAW tidak mengetahui bahawa daging khinzir mengandungi cacing atau bakteria yang merbahaya sebagaimana kita tahu sekarang ini hasil kajian para saintis mereka berkata “kami dengar dan kami patuh”. Mereka tak tanya pada Nabi SAW kenapa daging khinzir itu tak boleh dimakan? Semua yang di haramkan oleh Allah SWT seperti zina, arak, rasuah, riba, membuka aurat, dilarang berdua-duaan sebelum berkahwin di antara lelaki dan wanita maka semuanya ada kebaikannya jika dikaji satu persatu akan bertemu segala kebaikannya dan mengandungi hikmah yang besar.

Islam telah melarang segala jenis darah, analisis kimia dari darah babi menunjukkan adanya kandungan yang tinggi dari uric acid (asam urat), suatu adunan kimia yang berbahaya bagi kesIhatan manusia, bersifat racun. Dengan kata lain uric acid sampah dalam darah yang terbentuk akibat metabolisme tubuh yang tidak sempurna yang diakibatkan oleh kandungan purine dalam makanan. Dalam tubuh manusia, senyawa ini dikeluarkan sebagai kotoran, dan 98% dari uric acid dalam tubuh, dikeluarkan dari dalam darah oleh ginjal.

Dalam Islam dikenal peraturan khusus dalam penyembelihan haiwan, iaitu menyebut nama Allah Yang Maha Kuasa dan membuat irisan memotong urat nadi leher haiwan, tindakan membiarkan urat-urat dan organ organ lainnya utuh. Dengan cara ini menyebabkan kematian haiwan kerana kehabisan darah dari tubuh, bukannya kerana cedera pada organ asasnya, sebab jika organ-organ misalnya jantung, hati, atau otak dirosak, haiwan tersebut mati dengan segera dan darahnya akan menggumpal dalam urat-uratnya dan akhirnya mencemari daging, mengakibatkan daging haiwan akan tercemar oleh uric acid, sehingga menjadikannya beracun, dan pada masa-masa kinilah para ahli makanan telah menyadari akan perkara ini, subhanallah.

Apakah kita tahu kalau babi tidak dapat disembelih di leher? Kerana babi tidak memiliki leher? Bagi orang muslim beranggapan kalau babi memang boleh dimakan dan layak bagi makanan manusia, tentu Allah SWT akan mencipta haiwan ini dengan memiliki leher. Ilmu kedoktoran mengetahui bahawa babi sebagai rerumah dari banyak macam parasit dan penyakit berbahaya, sistem biochemistry babi mengeluarkan hanya 2% dari seluruh kandungan uric acidnya, sedangkan 98% sisanya tersimpan dalam tubuhnya.

KANAK-KANAK SERING TERJAGA DAN MENANGIS DI TENGAH MALAM, ATASI DENGAN CARA INI..

Untuk mengatasi masalah tersebut anda boleh amalkan adab doa sebelum tidur dan anda sapukan keatas anak sebelum dia tidur iaitu dengan membaca surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an- Nas di atas tapak tangan dan tiupkannya dan sapu diseluruh tubuh anak kecuali kemaluannya depan dan belakangnya. Ulangkan 3 kali. Insyaa Allah segala gangguan ke atas anak akan dapat di atasi.

Cuba amalkan adab-adab tidur untuk anak yang mendapat gangguan :

1. Tidur dengan berwuduk terlebih dahulu. Hal ini berdasarkan sabda Nabi SAW : “Apabila kamu hendak tidur maka berwuduklah sebagaimana wuduk untuk solat, kemudian berbaringlah di atas sisi kananmu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

2. Memulai tidur dengan membaringkan tubuh ke sisi sebelah kanan sebagaimana dalam hadis di atas.

3. Tidak tidur dengan tiarap, berdasarkan sabda Nabi SAW “Sesungguhnya itu adalah cara tidur yang dimurkai Allah ‘azza wa jalla”.(Hadis Riwayat Abu Daud dengan sanad yang shahih)

4. Mengumpulkan kedua telapak tangannya. Kemudian ditiup dan dibacakan: surat Al-ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas. Kemudian dengan kedua telapak tangan tadi mengusap tubuh yang dapat dijangkau dimulai dari kepala, wajah dan tubuh bagian depan. Hal ini dilakukan sebanyak tiga kali.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

5. Mengibaskan tempat tidur dengan ujung sarung atau dengan pakaiannya sebanyak tiga kali.
(Hadis Riwayat Bukhari).

6. Membaca doa-doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW, seperti membaca doa “Bismika Allahumma amuutu wa ahyaa (Dengan menyebut nama-Mu ya Allah aku mati dan hidup)” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

7. Dianjurkan membaca tasbih 33 kali, tahmid 33 kali, takbir 33 kali atau 34 kali ketika hendak tidur, sebagaimana sabda baginda kepada Ali bin Abi Thalib dan isterinya ketika mereka hendak tidur, “Maka bacalah tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, dan takbir tiga puluh tiga kali” dan dalam riwayat lain “takbirlah tiga puluh empat kali”
(Hadis Riwayat Bukhari).

8. Dianjurkan juga membaca ayat kursi, membaca dua ayat terakhir surat Al-Baqarah atau membaca surat Ali ‘Imran ayat 190-200. (Hadis Riwayat Bukhari).

9. Apabila tiba-tiba terbangun di tengah malam, maka dianjurkan meminta kepada Allah SWT kerana saat itu adalah saat yang mustajab, sebagaimana sabda Nabi SAW. “Tidaklah seorang muslim yang tidur dalam keadaan suci dan berdzikir lalu tiba-tiba terbangun di malam hari kemudian mohon kepada Allah kebaikan dunia dan akhirat kecuali Allah akan mengabulkannya” (Hadis Riwayat Abu Dawud).

10. “Ketika bermimpi buruk hendaknya berlindung kepada Allah dari syaitan yang terkutuk dan dari keburukan yang dilihat dalam mimpi. ” (Hadis Riwayat Muslim).

11. Ketika bangun tidur hendaknya membaca doa, “Alhamdulillahil ladzi ahyaana ba’da maa amaatanaa wa ilaihin nusyuur (Segala puji bagi Allah yang telah membangkitkan kami dari mati (tidur) dan hanya kepada-Nya semuanya kembali)” (Hadis Riwayat Bukhari).

Demikianlah beberapa adab tidur yang di amalkan oleh Nabi kita Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam. Semoga Allah SWT memberi taufik kepada kita untuk senantiasa mengamalkannya, mengikuti sunnah Nabi-Nya sehingga tidur kita tidak sekedar rutin harian untuk pemenuhan keperluan jasmani, namun juga merupakan kenikmatan yang bernilai ibadah dan membuahkan pahala di sisi Allah. Wallahu a’lam.

AMALAN RINGKAS UNTUK MENGESAN SIHIR DALAM DIRI SESEORANG

Untuk kita hendak mengetahui sesuatu penyakit itu berpunca daripada perbuatan sihir caranya adalah seperti berikut : 

Membaca ayat-ayat dibawah ditapak tanganmu :

1. Baca surah Ibrahim ayat 42-52 

2. Baca surah al-Mukminun ayat 98-118

3. Baca surah al-Falaq ayat 1-5.

4. Baca surah an-Nas ayat 1-6

Ketika membaca ayat-ayat di atas , letakkan mulutmu di telapak tangan kananmu, sehingga nafasmu atau sebahgian dari ludahmu mengenainya. Kemudian hulurkan tapak tangan kananmu itu di depan mata si sakit, dan mintalah dia melihatnya. Kalau dia sama sekali tidak boleh melihatnya, atau matanya menjadi silau atau nanar, atau dia melihat tapak tanganmu berwarna sangat merah atau hitam, atau dia melihat banyak salib di telapak tanganmu, atau tiba-tiba kepalanya terasa sangat pening, atau dia menunjukkan suatu gejala yang muncul secara tiba-tiba, maka dia , tidak diragukan, terkena sihir atau kesurupan atau kedua-duanya sekali.

[CATATAN : Sebaik-baiknya, usahakan dia sendiri yang membacanya ayat-ayat diatas. Kalau si sakit tidak boleh membaca sendiri maka kalian boleh bacakan ditapak tangan kalian dan hulurkan tangan kanan kalian di depan mata si sakit minta dia melihatnya.]

MISTERI LEBUHRAYA SENAI DESARU (E22) YANG PERLU ANDA SEMUA TAHU

Bagi yang tak tahu, lebuhraya sepanjang 77 km yang merentasi selatan Johor ini menghubungkan Senai di barat dan Desaru di timur. Mula dibuka pada tahun 2009 namun sehingga kini, jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya ini belum mencapai kapasiti anggaran.

Pendek kata, masih lengang.

Ada banyak faktor yang menjadi polemik berkenaan sambutan dingin para pengguna jalanraya, antaranya ketirisan dana, kualiti turapan dan harga bayaran tol yang tinggi, namun di kalangan orang tempatan, perkara yang sering dibisikkan adalah tentang kejadian paranormal.

Aku tak mahu cerita apa yang disampaikan dari mulut ke mulut kerana ia entah betul entah tidak. Aku cuma berhasrat kongsikan pengalaman aku sebagai salah seorang pengguna tetap lebuhraya misteri ini.

11 malam, Khamis, 5 Mac 2015.

Aku ingat benar tarikh itu kerana malam itu bulan mengambang penuh. Namun hari tersebut bukan purnama biasa. Malam itu Lunar Apogee. Pernah dengar fenomena Lunar Perigee(Supermoon) dimana bulan mengambang lebih besar daripada biasa?

Lunar Apogee adalah fenomena berlawanan dengan dengan fenomena Lunar Perigee, iaitu bulan penuh ketika jaraknya paling jauh daripada bumi.

Pada malam istimewa itu, aku memandu di LSD arah timur, menuju ke arah Pasir Gudang. Walaupun bulan purnama malam itu boleh dikatakan gelap. Remang cahaya bulan tak begitu cerah seperti purnama lain. Tambahan pula tiada kenderaan lain di atas lebuhraya, arah timur mahupun barat.

Sunyi.

Ketika melewati kilometer 33(KM33) tiba-tiba aku ditenggelami perasaan seram. Jantung aku berdebar-debar. Mulai KM33-KM37, LSD merentasi sebuah kawasan tadahan air yang membekalkan air bersih pada penduduk Johor Bahru. Ia yang terbentuk apabila air Sungai Layang dibendung oleh Empangan Sultan Iskandar.

Selain Jambatan yang merentasi Sungai Johor, kawasan yang dikatakan paling keras di LSD adalah di sepanjang 4 km ini. Jika kau lewati kawasan in tanpa pernah dengar tentang kisah-kisah angker mengenainya, kau tetap akan rasa suasana yang kurang tenteram.

Klaustrofobik.

Mungkin kerana sepnjanag 4 km ini dibenteng oleh tembok konkrit yang merupakan sebahagian konstruksi Pollutants Removal System(PRS). Seandainya berlaku kemalangan di kawasan ini yang melibatkan limpahan bahan beracun seperti minyak atau bahan kimia, sistem ini akan mengelakkan bahan tersebut daripada mencemar tadahan air bersih.

Sepanjang memandu di bentangan lebuhraya yang dilabel berpuaka ini, aku hanya fokuskan penglihatan ke atas tarmak. Bimbang jika curi pandang sana-sini, ternampak pula sesuatu yang tak diingini. Lagipun aku perlu berhati-hati kerana lebuhraya ini beralun dan berlubang-lubang macam permukaan bulan.

Sebaik sahaja aku melepasi KM35, aku terlihat segitiga merah di lorong kecemasan, seraya aku menekan brek. Entah kerana aku beri reaksi begitu pun aku tak tahu. Segitiga amaran itu bukannya di laluan aku, ia di laluan kecemasan. Aku hanya turutkan naluri.

Beberapa meter di hadapan segitiga merah yang memantul cahaya itu, pegun sebuah Perodua Kenari berwarna merah. Ketika itu kereta aku sudah pun perlahan dan apabila melewati di sebelah kenderaan itu, aku ternampak ada kelibat manusia berdiri di atas bumbungnya.

Mata ku gosok, lantas pandangan diacukan ke cermin sisi sebelah kiri. Melalui cermin kecil itu, samar-samar cahaya bulan mengesahkan ada seseorang berada di atas kenderaan buatan tempatan itu.

Berderau jantung aku. Remang bulu roma. Aku mula terbayang mahkluk yang sering diperihalkan dalam kisah-kisah penampakan di Lebuhraya Karak, namun imiganasi aku tertampa setelah mendapati kelibat itu berbaju tee cerah dan berseluar pendek, serta susuk tubuh dan gayanya kelihatan sungguh maskulin.

Itu seorang lelaki dan ditangan kanannya ada sumber cahaya yang aku kira telefon bimbitnya.

Pedal brek dipijak. Aku segera menghentikan kereta lalu tombol gear di anjak ke ‘R’. Berpandukan lampu undur kereta aku mengundur menghampiri Perodua Kenari itu.

Menerusi cermin pandang belakang, aku lihat kenderaan itu dan pemiliknya dilimpahi cahaya kuning lampu undur dan merah warna lampu brek kereta aku. Aku segera brek apabila terlihat lelaki itu memberi isyarat untuk berhenti. Ketika itu jarak aku daripada keretanya, dalam 20 meter.

Gear ditolak ke ‘P’, tuil brek aku tarik, lantas aku buka pintu dan keluar dari perut kereta.

“Ada apa-apa saya boleh bantu?” soalku sambil melangkah lebih dekat ke arah Perodua Kenari itu.

“Stop! Stop! Jangan datang dekat!” balasnya.

“Jangan risau. Saya cuma nak tolong.” ujarku. Mungkin dia risau jika aku ingin ambil kesempatan atas musibah yang dia alami. Bimbang aku ni perompak atau penjenayah. Sejujurnya aku ada perasaan wasangka begitu. Aku juga harus berwaspada.

“Saya faham, tapi jangan datang dekat.” pekiknya. Jarak kami lebih kurang 20 kaki, dan dia berada di atas kereta, jadi perlu tinggikan suara sedikit untuk berkomunikasi.

“OK! Apa-apa saya boleh bantu?”

“Boleh tolong telefon pihak konsesi LSD? Telefon saya tak ada line.”

Aku keluarkan telefon bimbit daripada poket seluar dan terus periksa paparan liputan signal rangkaian telefon di penjuru juru atas skrin. Dahi aku berkerut apabila lihat ikon bulatan dengan palang diagonal yang terpampang di skrin.

“Telefon saya pun tak ada line!” beritahu aku pada lelaki di atas Kenari.

“Cuba tengok dalam kereta saya, ada apa-apa tak?” soalnya.

“Hah?” responku. Keliru dengan soalannya. Aku tak pasti apa yang dia maksudkan dengan “apa-apa”.

“Maksud saya, ada binatang ke, orang ke, atau… “ penjelasan lnya terhenti.

“Atau apa?” soalku.

“…you know. Anything” balasnya dengan jawapan yang equivokal. Mengharapkan aku tahu apa yang cuba disampaikan tanpa dia perlu nyatakan secara definitif.

“Tak ada! Kereta encik apa masalahnya?” kataku.

Dia beritahu, semasa dia melewati KM34, dia terlihat ada sesuatu memanjat dari tembok konkrit, lalu melintas dihadapan keretanyanya. Kelibat itu merayap seperti seekor biawak. Namun kepalanya kelihatan sedikit ganjil. Lonjong, dan bukan leper. Memandangkan benda itu telah terlalu dekat, pemandu berkenaan terpaksa buat brek kecemasan. Berciut tayar kereta itu ketika bergeser dengan bitumen. Dia gambarkan bunyi itu seperti wanita meroyan berteriak. Bulu romaku meremang membayangkannya kata-katanya itu.

Haiwan yang melintas itu terkejut mendengar bunyi tersebut, lalu sepantas kilat ia cuba  berpatah balik ke sisi jalan.

BOOM!

Tiba-tiba pemandu Kenari itu hilang kawalan ke atas kenderaannya namun berjaya mengemudi kenderaannya ke lorong kecemasan dan akhirnya berhenti di situ. Apabila turun dari kereta, dia terus memeriksa kenderaannya. Dia khuatir terlanggar haiwan itu, namun tiada tanda-tanda pelanggaran berlaku. Keretanya hilang kawalan kerana tayar hadapan sebelah pemandu meletup.

“OK OK. Lepas tu apa jadi? Tak payah cerita terperinci sangat. Apa kata encik turun dari bumbung kereta! Peliklah berbual begini.” kataku memotong ceritanya.

“Saya tak nak turun. Abang dengar dulu!”

“OK!” balas aku polos.

Dia cerita lagi. Dalam perjalanan kembali ke kereta setelah dia letakkan segitiga amaran kecemasan, dia terdengar bunyi sesuatu bergerak gerak di sebalik tembok konkrit di sisi jalan raya. Dijengah-jengah, namun tiada apa yang dapat di lihat. Sinar bulan tak cukup terang. Lampu belakang keretannya pula terlalu merah. Maka dia abaikan dan terus mengorak langkah ke keretanya.

Skreek! Skreek! Skreek!

Terdengar lagi bunyi geseran itu di belakangnya. Kini lebih jelas. Apabila dia menoleh kebelakang, hanya segitiga merah yang dipasangnya itu kelihatan di atas tarmak. Utuh di situ. Tidak terusik. Maka, dia anggap bunyi itu khayalan mindanya sahaja.

Setelah mundar mandir berhampiran keretanya buat seketika, baru dia terfikir untuk menelefon pihak konsesi lebih raya. Pada mulanya dia terfikir mahu telefon pihak insuran keretanya, namun dia tak simpan no telefon pihak insurans di dalam kereta. Kad yang diberi oleh juru tol di ambil daripada konsol di papan pemuka kereta. Di beleknya kad itu.

E22 Hotline : 07-222288

“Jadi, awak call nombor tu?” potong ku lagi. Semakin meleret cerita dia.

“A’ah! Tapi tak dapat. Sebab tak ada line. Itu yang saya panjat atas bumbung ni!”

“Lah! Sebab tu je? Bikin suspen je lah.” ujarku separa mengeluh.

“Itu sebab saya panjat, tapi sebab saya tak nak turun, itu sebab lain!”

“Cepatlah cakap sebab apa? Saya tak ada masa nak dengar cerita panjang-panjang. Dah tengah malam ni. Saya ada urusan lain.”

“OK OK! Masa saya berdiri atas bumbung ni saya nampak ada benda panjat dinding konkrit dekat dengan tempat saya letak safety triangle tu. Lepas tu benda tu merangkak menghampiri kereta saya. Mukanya..”

Ketika ini jantung aku berdegup laju. Darah aku mulai berkumpul di dada. Bibir aku kebas. Namun bukan kerana cerita yang sedang disampaikan oleh pemandu Kenari tersebut, tetapi kerana di bawah keretanya aku ternampak ada sepasang mata yang berkilau memantulkan cahaya skarlet dari lampu belakang kereta aku.

Ia perlahan lahan bergerak keluar daripada bawah kereta dan apabila kepalanya terlah terjulur keluar dari bawah bampar kenari tu, jantung aku luruh ke abdomen.

Mukanya seperti wajah manusia tetapi lebih leper, umpama digilis sesuatu. Di mana seharusnya hidung, hanyalah rongga berbentuk segitiga yang dipisahkan ditengahnya dengan selapis membran. Dari rongga itu terjelir-jelir lidahnya, kadang kala terjelir juga dari mulutnya yang lebar dan dilengkapi barisan gigi yang simpang siur barisannya.

Ia merangkak keluar seperti seekor biawak yang kakinya terlampau panjang. Aku panik. Lutut aku terasa lemah. Terasa kaki ini bertukar menjadi tanah liat. Terliuk ditarik graviti. AKu terpaksa memegang sisi kenderaan aku untuk berundur menjauhi makhluk itu.

Melihat aku begitu, lelaki yang berdiri dia atas Kenari tadi berteriak, melaungkan nama Tuhan dan memohon perlindungan dari syaitan yang dilaknat.

Kalimah yang dilaunkan itu mengembalikan semula kudrat dalam tubuh aku. Aku menggagahkan kaki dan bergegas menuju semula ke kereta. Makhluk tadi mengekori aku. Pergerakannya kini seperti mawas yang sedang berlari dengan tangan dan kaki. Lebih laju dan lebih lincah.

Aku capai pemegang pintu, membukanya lalu melompat masuk kedalam kabin. Kepala aku terhantuk di bingkai pintu kereta semasa aksi itu. Menjadikan telinga aku berdesing. Aku kekalkan fokus untuk selamatkan diri. Tak ada masa untuk mengaduh. Pintu, aku lekas-lekas kunci.

Gear aku tukar ke D, tuil handbrake dan pendikit minyak aku tekan hingga ke lantai. Roda kereta aku yang mempunyai pacuan belakang berputar beberapa pusingan sebelum meluncur ke hadapan dengan pecutan maksima.

Namun setelah beberapa detik, aku lepaskan pendikit minyak dan menghenyak pedal brek. Terlalu pentingkan diri jika aku melarikan diri dan meninggalkan lelaki tadi seorang diri tanpa bantuan.

Aku masukkan gear ke R, lalu mengundur sepantas mungkin. Di cermin pandang belakang, aku lihat makhluk yang tadi mengejar aku kini sedang cuba memanjat Kenari. Aku halakan bontot kereta aku dan memecut ke belakang sederasnya.

BANG!

Makhluk itu tercampak ke menjauhi belakang kereta aku setelah aku merempanya dengan halaju tinggi. Tergolek-golek ia lalu tersungkur menyembah bumi. Setelah memerhatikan ia tidak bergerak, aku membuka tingkap lalu berteriak.

“Apa lagi! Cepat naik kereta aku!”

.

Tiada respon. Aku jengah kepala aku keluar tingkap untuk meninjau lelaki yang berada dia atas Kenari yang kini berada betul-betul disebelah kereta aku.

Tiada.

Lelaki itu tiada. Mana dia pergi? Dalam gelabah aku jeling semula cermin pandang belakang. Tangan aku menggeletar apabila aku lihat, apa yang aku langgar tadi sebenarnya lelaki yang berbaju tee cerah dan berseluar pendek berkenaan. Jasadnya terkulai pegun 10 kaki dari kereta aku.

Tubuh aku longlai. Otak aku celaru. Akal aku membeku. Apa harus aku lakukan? Turun dan tolong lelaki yang aku langgar itu? Tak boleh! Makhluk Lanaktullah itu ada di luar! JIka aku tinggalkan lelaki itu, aku dikira langgar lari. Hidup lagi tak lelaki itu?

Aku jengah sekali lagi. Apa yang aku lihat berlaku buatkan aku nekad untuk tinggalkan tempat kejadian. Makhluk itu sedang menarik tubuh lelaki yang berlumuran darah itu ke sisi jalan lalu memukul bertubi-tubi. Lelaki itu langsung tidak memberi gerak balas.

Aku tekan pendikit minyak sekuat hati. Di paparan papan pemuka keluar ikon segitiga berwarna merah dan perkataan DTC menyala menandakan sistem kawalan cengkaman roda mengesan berlakunya wheelspin pada tayar belakang. Situasi ini selalunya berlaku apabila pemandu memecut serta merta daripada keadaan pegun.

“Macam mana ni? Aku dah bunuh orang! Aku dah bunuh orang!”

Sepanjang perjalanan ke susur keluar Pasir Gudang, aku cuba memikirkan apa yang harus aku lakukan sebaik sahaja sampai di plaza tol. Jika aku diamkan sahaja peristiwa ini, tiada sesiapa akan tahu. Semasa itu semua berlaku, tak ada satu saksi pun.

“Kalau lelaki tu tak mati, macam mana?”

Setahun berlalu. Aku tak laporkan peristiwa ini pada sesiapa. Setiap hari aku tunggu pegawai polis bertandang ke rumah aku. Aku tunggu mereka angkut aku ke lokap. Namun selepas satu bulan, tiada pun polis yang muncul, aku yakin lelaki itu telah mati dan tiada sesiapa tahu mengenainya.

Kerap juga aku belek surat khabar untuk periksa laporan berita yang melibatkan kematian pemandu Kenari di LSD. Tiada. Paling hampir pun, ia melibatkan sebuah kemalangan di KM15 lebuh raya itu. Kenari terbabas, kerana tergelincir akibat jalan raya basah. Pemandu itu terselamat.

Hari ini, aku buka rahsia ini kerana aku rasa berdosa. Keduanya, aku kini tak pasti apa yang aku alami itu benar-benar berlaku atau hanya khayalan minda aku. Aku harap ia adalah situasi kedua.

Apapun,  jika kalian gunakan LSD agar berhati-hati di kilometer 33-37. Aku tak tahu apa yang aku jumpa itu. Namun, ada orang kata itu adalah khadam air yang ditempatkan oleh seorang pawang ketika empangan Sulatan Iskandar kering tak lama dahulu.

Ketika empangan itu kering, banyak orang merana kerana bekalan air asyik dicatu. Oleh itu ada penduduk tempatan memanggil pawang untuk kononnya memanggil air dan hujan. Pawang iberkenaan telah gunakan khadam makhluk halus untuk memenuhi hasrat itu, dengan syarat korban darah perlu diberi.

Mula-mula orang yang memanggil pawang itu akur. Korban sentiasa diberi seperti yang telah ditetapkan. Namun empangan itu tetap kering. Akhirnya kemelut air itu diselesaikan oleh Syarikat Air Johor (SAJ) dengan mengepam air dari sungai lain ke kawasan tadahan air itu. Setelah masalah itu selesai, upacara korban tidak diteruskan.

Justeru, kini khadam itu berkeliaran menagih darah yang dijanjikan pada bulan purnama setiap bulan. Jadi, berwaspadalah.

Nukilan: Kamarul Ariffin Nor Sadan

Koleksi #Lebuhpuaka Arkib Angker Negara

Nota: Ohya! Bukan di KM33-37 sahaja perlu berhati-hati, di Jambatan Sungai Johor itu pun ada kisahnya tersendiri.

Pelajar Perempuan Bunuh Diri Selepas Guru Suruh Jadi PELACUR Gara² Lambat Bayar Yuran !!!

Pelajar Perempuan Bunuh Diri Selepas Guru Suruh Jadi PELACUR Gara² Lambat Bayar Yuran !!! | Hanya kerana lambat menjelaskan yuran sekolah, seorang guru bertindak biadap terhadap 5 murid wanita sekolah menengah dengan menyuruh mereka menjual tubuh jika mereka tak ada duit.

Kejadian yang berlaku di padang sidempuan sumatera utara ini telah menggemparkan media indonesia sejak kelmarin.

Menurut laporan JPNN.com, salah seorang murid juga dikatakan bunuh diri dengan minum racun kerana tertekan dengan kata-kata salah seorang guru di sekolah itu.

Murid perempuan yang menceritakan kejadian itu mengatakan pada awalnya mereka dibawa ke satu bilik dan dipertanyakan mengenai yuran sekolah yang belum dibayar. Dengan spontan kelimanya menjawab mereka tidak dapat menjelaskan bayaran yuran kerana keluarga mereka mengalami masalah kewangan.

Guru yang bernama KS Itu terus menengking dan memarahi mereka dan menyuruh menjual tubuh sahaja dikawasan itu untuk senang mendapat duit, selain itu mereka juga diugut akan dibuang dari sekolah.

Kelima-lima murid keluar dari bilik dalam keadaan menangis merasa guru tersebut merendahkan martabat dan maruah mereka. Kerana takut berdepan dengan pihak sekolah dan polis, mereka sepakat untuk mendiamkan diri.

Namun selang beberapa hari, murid bernama Amelya maut bunuh diri dengan minum racun, dipercayai akibat tertekan dengan sikap guru yang sama melontarkan kata-kata tidak sepatutnya kepada lima murid wanita tempoh hari.

Sejak daripada itu lima murid berkenan terus mengadukan kejadian kepada ibu bapa sebelum melaporkannya kepada pihak polis.

Bagaimanapun Guru bernama SK sudah ditahan oleh polis Padang Sidempuan dan kini dalam pebicaraan Menteri Pendidikan Indonesia.

Sumber:-Wartawan Jalanan / malaysiatular

DOKTOR PUN TERKEJUT MELIHAT KEAJAIBAN INI ” DALAM WAKTU 5 MINIT,,BATU GINJAL ((KENCING BATU)) 100% HANCUR SEKETIKA DENGAN REBUNG BAMBU KUNING..BEGINI CARA MERAMU NYA..TOLONG SEBARKAN…!!

Orang yang menanggung derita penyakit batu ginjal atau k. e. n. c. i. n. g batu biasanya jika sudah gawat dimana batunya mulai jadi membesar mereka bakal keluarkan k. e. n. c. i. n. g yang bercampur d. 4. r. a. h, sampai tidaklah u r i n 3 yang dikeluarkan tetapi d. a.. r. a. h, dan tentunya ini memiliki kemungkinan fatal##.

Batu batu itu datang dari hasil penyaringan beberapa zat yang terbuang walau itu tidak bisa keluar melalui saluran u r i n 3 lalu menumpuk dan menumpuk. Dan lalu mengobati lewat cara ampuh berikut ini.##

Jika jalan penimbunan, lama kelamaan bakal berpindah jadi batu-batu pada saluran k4ndungan k e * i h, itu satu di antara sisi yang mengakibatkan timbulnya penyakit gagal ginjal.
Tanda Tanda yang dikarenakan K. e. n. c. i. n. g Batu atau Batu Ginjal ##

Jika kita memikul derita batu ginjal atau. k. e. n. c. i. n. g batu, biasanya bakal mengakibatkan gejala-gejala sebagai berikut## :

Alami rasa sakit waktu kerjakan k. e. n. c. i. n. g atau buang air kecil, bukan hanya saat k. e. n. c. i. n. gsetiap waktu juga biasanya alami rasa nyeri.##

Tampak rasa kehendaki lakukan buang air kecil atau k. e. n.. c. i. n. g walau itu waktu bakal melakukanya air s. e. n. i atau air k. e. n. c. i. n. g hanya sedikit yang keluar, serta jalan lewat cara terus-menerus.##

Mengeluarkan air s. e. n. i atau air k. e. n. c. i. n. g berwarna kemerah-merahan seperti d. a. r. a. h.
Alami rasa sakit pada sekitaran ruangan k4ndung k e * i h.##

Alami rasa sakit yang mengagumkan waktu k. e. n. c. i. n. g.
Mengakibatkan rasa nyeri dibagian pinggang. Dibagian pinggang ada 2 ginjal yang keduanya sama berkaitan erat untuk memproses pembentukan batu yang ada pada k4ndung k * i h ataupun ginjal.
Alami mual bahkan demam##.

Tengah adapula sisi yang merubah pada batu ginjal atau k. e. n. c. i. n. g batu yaitu satu diantaranya sebagai berikut## :

Tak mempunyai kebiasaan mengkonsumsi air putih. Jika seseorang konsumsi minum kurang dari 1 liter atau 8 gelas, jadi cenderung memikul derita penyakit. k. e. n. c. i. n. g batu atau batu ginjal##.

Pria atau lelaki lebih kuasai memiliki penyakit k. e. n. c. i. n. g batu atau batu ginjal dibanding wanita. Perbandingannya bisa dimaksud 3 : 1.##

Bentuk K. 4ndung K e * i h yg tidak perbedaan normal bisa mengakibatkan sisa kalsium yang datang dari air s. e. n. i bisa terhambat bahkan berhenti disuatu tempat dan bisa mengakibatkan batu-batu kecil.##

Orang yang umum berolahraga dan bergerak lebih aman dari penyakit k. e. n. c. i. n. g batu atau batu ginjal daripada orang yg tidak bergerak dan tidak berolahraga.  Sisi turunan merubah juga, jika sesepuh atau leluhur mempunyai penyakit ini jadi kesempatan bakal turun pada turunannya. Ada infeksi pada saluran k4ndung4n k e * i h bisa menyebabkan penyakit ini.##

Langkah Mengobati Penyakit Batu Ginjal atau K. e. n. c. i. n. g Batu #

Untuk mengatasi penyakit k3nc! ng batu bisa diakukan cara-cara, namun pada saat ini kami bakal memberitahu bagaimana langkahnya mengobati penyakit batu ginjal dengan menggunakan rebung bambu kuning.#

Ada seseorang yang memikul derita penyakit batu ginjal atau k3nc! ng batu lantas memakai pengobatan dengan rebung bambu kuning sembuh, dan semoga anda juga yang memiliki penyakit ini bisa sembuh menggunakan rembung bambu kuning ini.#

Menggunakan rebung bambu kuning untuk mengatasi penyakit batu ginjal yakni langkah ampuh lantaran anda hanya meminum 2 gelas itu dengan atas izin Alloh SWT bisa kerjakan k3nc! ng, lancar sedikit-sedikit dan rasa sakit berkurang, serta batu kecil yang ada pada k4ndung k e * i h sebesar biji pepaya bisa berhasil keluar, oleh karenanya cara itu perlu dicoba. Rembung Kuning yakni tunas bambu, tidaklah bambu hijau#.

Langkah buat :

Ambil rebung bambu kuning lantas irislah irislah hingga tipis. Jemurlah hasil irisan tadi dibawah cahaya matahari. Lantas rebus dengan memakai air yang bersih, tunggu sampai mendidih sampai warnanya seperti teh.#

Tuangkan pada wadah untuk diminum. Minumlah ramuan alami dengan 1 hari 3 kali waktu pagi hari, siang hari dan malam hari. Hal yang Bisa Menolong untuk mengobati k3nc! ng batu atau batu ginjal
Jika anda kerjakan langkah diatas jadi barengi dengan panduan berikut ini agar setelah itu maksimal dan semoga selekasnya cepat sembuh.# #

Konsumsi air putih beberapa banyak, semakin lebih 15 gelas/hari. Mengkonsumsi sayuran dan buah-buahan setiap harinya. Jangan pernah meminum minuman yang mempunyai k4ndung4n a l k *oh *ol
Jauhi meminum teh serta kopi yang k3nt4l.##

FAKTA MENGEJUTKAN… ((HANYA ORANG MALAS YANG TIDAK BERKONGSIKAN INFO BERMANFAAT INI)) INILAH DIA KHASIAT KELAPA MUDA DAN SERAI MAMPU MEMB”UNUH 5 PENYAKIT G4NAS SEKALIGUS, SEMAK CARANYA DIBAWAH INI…

Penyakit! Rasanya tidak ada orang yang inginkan penyakit datang menyerang tubuhnya. Tetapi mereka cuma menyampaikan tidak mau, tidak ada inginkan tahu hal apa sajakah yang perlu dijauhi agar penyakit tidak menyerang. Biasanya dari kebiasaan buruk serta pola makan yg tidak baik buat seorang terserang penyakit.

Manfaat Kelapa Muda serta Serai Untuk Penyakit G4nas 

Bahkan juga bukan hanya penyakit biasa, seringkali orang terserang oleh penyakit yang mem4tikan. Seperti penyakit jantung, diabetes, k3nc!ng manis serta darah tinggi. Penyakit ini benar-benar sangat banyak diserang oleh beberapa orang. Apabila ditinggalkan penyakit ini akan makin kritis serta jadi lebih kronis serta mungkin berbun”tut pada kem4tian.

Tetapi kita hidup di dunia ini sudah ada yang mengatur serta semuanya sesuatunya telah disediakan oleh Tuhan. Demikian mengenai penyakit, tentu ada obat untuk menyembuhkan. Buat anda yang menanggung derita penyakit jantung, diabetes, k3nc!ng manis serta darah tinggi, dapat memakai kelapa muda serta serai untuk menyembuhkannya.

Bagaimana langkahnya? Tidak demikian sulit serta anda dapat mengerjakannya dengan ringan dan cepat.

Ini dia langkah membuatnya :

– siapakan satu kelapa muda
– tiga batang serai
-tujuh biji halba

Langkah membuatnya begitu mudah, masukan tiga batang serai yang telah diketuk tadi ke air kelapa serta lalu masukan tujuh biji halba (mencari ditoko-toko bumbu) tadi dalam kelapa muda dan lalu panasi. Lalu minumlah ramuan itu, lakukan 2 x dalam satu hari sepanjang dua minggu.

Rasakan s3ns4si serta khasiatnya untuk tubuh anda, penyakit jantung, diabetes, k3nc!ng manis serta darah tinggi anda akan hilang lewat cara perlahan-lahan. Tidak ada penyakit yg tidak bisa sembuh apabila kita ingin berusaha. Lantaran Tuhan sudah buat obat untuk beberapa orang yang berpenyakit.

Apabila semuanya langkah telah anda kerjakan tetapi penyakit tidak kunjung sembuh berati itu sudah ketentuan Tuhan. Serta langkah nya anda harus memohon ampun kepadanya. Semoga bermanfaat

MOHON JANGAN DIABAIKAN DOA UNTUK MENGELUARKAN JIN MAKHLUK HALUS ATAU RACUNRACUN ILMU SIHIR ATAU SANTAU DARI BADAN MANUSIA TOLONG SEBARKAN

Salam kepada pembaca yang budiman,

Berikut adalah diantara surah-surah Al-Quran yang sungguh berkesan untuk mengeluarkan jin, benda-benda halus atau racun-racun perbuatan ilmu sihir atau santau dari badan manusia. Mengeluarkan benda-benda tersebut sangat sukar jika sudah bersarang dalam tubuh badan pesakit. Sebaik-baiknya jika baru terkena sihir, santau atau racun yang ditujukan cepat-cepatlah berubat.

1. Surah Asy Syuaraa’ ayat 95 hingga 118.
2. Surah Arrad ayat 30 hingga 34.
3. Surah Fussilat ayat 25 hingga 44.
4. Surah Furqaan ayat 61 hingga 77.
5. Surah Al-Mukminun ayat 105 hingga 118.

Pilihlah mana-mana ayat-ayat diatas dan amalkan dan bacalah kepada ahli keluarga yang terkena santau, sihir seperti diberitahu. Jika nak baca kesemuanya sekali surah-surah tersebut sangat digalakkan.

Cara-caranya:

Sebelum memulakan bacaan:

1. Istighfar 3x.
2. Shalawat Nabi 10x.
3. Al-Fatihah 1x.
4. Ayatul Kursi 1x.

Sediakan air kosong, setiap kali habis membaca surah-surah berkenaan, maka ditiupkan kepada air tersebut. Pesakit dinasihatkan minum air bacaan setiap hari. Mandi dengan air yang telah dibacakan dan minum setiap hari sehingga kesan-kesan sihir atau santau sampai hilang. Jika rasa nak muntah cari kain putih dan tadah muntah tersebut dan lihat apakah jenis racun itu dan hanyutkan bisa dan racun tersebut dan dibuangkan dalam sungai. Jika ada makhluk halus yang mendiami dalam tubuh badan anda akan meninggalkan buat selamanya sekiranya diamalkan selama 7 hari amalan ini. Boleh dibaca dan ditiupkan pada ubun-ubun kepala pesakit bagi yang kena gangguan makhluk halus. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semuanya dengan izin-Nya.

1. SURAH ASY SYUARAA’: AYAT 95 hingga 118.

2. SURAH AR RA’D: AYAT 30 hingga 34.

3. Surah Fussilat: Ayat 25 hingga 44.

4. SURAH AL FURQAN: AYAT 61 hingga 77.

5. SURAH AL MUKMINUN: AYAT 105 hingga 118,