Sebuah Kafe Hidang Sosej BABI Pada Pelanggan Muslim. Bila Ditanya Ini Jawapan SOMBONG Pemilik Kafe !!!

Sebuah Kafe Hidang Sosej BABI Pada Pelanggan Muslim. Bila Ditanya Ini Jawapan SOMBONG Pemilik Kafe !!! | Seorang pengguna Facebook, Ferrand Esme, mendakwa sebuah kedai bakeri di Pasaraya Hock Choon, Ampang menggunakan sosej daging babi untuk menghidangkan menu sarapan sosej Vienna.

Apa yang menarik perhatian, beliau mendakwa Vienna Sausage daging babi itu turut dihidangkan kepada pelanggan Muslim dan ada antaranya pelanggan yang memakai tudung.

Ferrand telah menulis dalam bahasa Inggeris:
Kawan-kawan, terutamanya Muslim. Saya sering minum kopi di sebuah kedai bakeri kecil dalam Pasaraya Hock Choon, Ampang. Saya sering pesan pakej sarapan, namanya sosej Vienna.

Satu pagi, saya pesan sosej Vienna, tapi sosej mereka dah habis.

Kemudian, pekerja mereka, seorang warga Filipina, bergegas ke pasaraya berdekatan dan beli sosej mentah. Apa yang mengejutkan saya, sosej yang diambil pekerja tersebut ialah sosej babi.

Saya perasan ada ramai pelanggan Muslim (kerana mereka bertudung) yang pesan menu sosej yang sama. Jelasnya, mereka tak sedar mereka telah dihidangkan sosej babi.

Apabila saya beritahu pada pemilik bakeri tersebut, seorang lelaki bangsa Cina, dia berkata dengan sombong bahawa bakeri miliknya tidak mengundang pelanggan Muslim, jadi bukan tanggungjawabnya untuk memastikan daging babi tidak dihidangkan.

Bongkak betul lelaki Cina itu. Selama ini, pelanggan Muslim (bangsa Arab dan Melayu) telah menyokong perniagaannya.

Saya rasa simpati dengan rakan-rakan Muslim saya yang telah makan babi selama ini di situ. Tolong sebarkan mesej ini.

Tinjauan penulis mendapati kafe kecil tersebut memang menyenaraikan menu sosej Jerman yang tulen sebagai hidangan sarapan, berharga RM 26.80 dan pelanggan boleh memilijh sosej Vienna atau Bratwurst.

Dengan ini diharap pelanggan Muslim yang makan di kafe bakeri itu berhati-hati selepas ini. Pastikan anda makan hanya di tempat yang dapat anda pastikan telah disahkan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Sumber: Ferrand Esme

Gaji RM 1600 Tapi Dah Ada Aset Bernilai SEJUTA Ringgit. Apa Yang Gadis Ini Lakukan Buat Ramai TAKJUB !!!

Gaji RM 1600 Tapi Dah Ada Aset Bernilai SEJUTA Ringgit. Apa Yang Gadis Ini Lakukan Buat Ramai TAKJUB !!!| Pada umur 25 tahun gadis yang bernama Siti Nursyafieqah Abu Bakar, kini memiliki aset hartanah bernilai lebih sejuta ringgit, hasil amalan berjimat cermat dan bijak  dalam menguruskan kewangan. Foto ihsan Facebook Syafieqah A’lya

Sanggup ikat perut pada usia muda nyata memberi pulangan kepada seorang eksekutif jualan yang kini memiliki tiga aset hartanah bernilai lebih sejuta ringgit.

Berkongsi rahsia kejayaannya, Siti Nursyafieqah Abu Bakar, juga mengorbankan masa berhibur pada usia muda untuk melakukan kerja sampingan dengan bekerja separuh masa di pasar raya,

“Saya pernah mengikat perut demi memenuhi tabung simpanan malah tiada masa untuk bersosial dengan kawan. Sehinggakan saya pernah dikatakan gila. Selama bertahun saya tetap dengan cara sendiri nyata diet kewangan ketat yang diamalkan sejak zaman diploma menjadi sandaran sehingga kini.”

Maka tidak hairan kisah kegigihan Syafieqah menjadi tular di laman sosial sejak tahun lalu apabila pada usia 24 tahun ketika itu beliau berjaya memiliki rumah teres jenis superlink dan kereta mewah Subaru XY.

Ketika itu Syafieqah bekerja di sebuah bank dan dibayar RM1,600 sebulan, namun sikapnya yang berjimat cermat dan pandai menguruskan kewangan menjadi faktor kejayaannya.

Sedangkan rakan lain dibayar RM2,000 sebulan, saya tidak cemburu dengan mereka, tetapi cuba untuk meningkatkan pendapatan dengan bekerja separuh masa di pasar raya.

Bukan itu sahaja, duit komisen dan OT yang dibayar pihak bank akan dibahagi dua untuk simpanan dan pelaburan ASB.

Dengan RM1,600 itu, saya belanjakan untuk rumah sewa, pengangkutan, perbelanjaan makan dan minum serta duit saraan ibu bapa, katanya.

=============

Saya nak share sikit step mudah yang saya fikir semua pasangan muda mampu realisasikan

—————————————————

Baru bekerja : umur 23 tahun.

Gaji LELAKI = RM2000

Gaji WANITA = RM2000

Andaikan Gaji meningkat RM100 setahun.

LELAKI pakai dulu motor masa belajar dulu. Jangan beli Kereta dahulu.

WANITA beli kereta Perodua Axia, komitmen bulanan RM500.

LELAKI buat Pembiayaan ASB RM100K @ tempoh pembiayaan 30 tahun dengan komitmen bulanan RM550. Jangan usik dividen selama 3 tahun. Dividen terkumpul 3 tahun @ 7.25% dividen tahunan = RM23,300 + Jual sijil (RM4,500) = RM27,800??(cash)

WANITA buat Pembiayaan ASB 50K , komitmen bulanan RM275, Jangan usik dividen selama 3 tahun. Dividen terkumpul 3 tahun @ 7.25% dividen tahunan = RM11,650 + Jual sijil (RM2,250) = RM13,900??(cash)

Berkahwin LELAKI & WANITA. Jumlah cash Ada di tangan RM42,700??. Budget untuk majlis perkahwinan RM10,000 sahaja. Kalau parents atau family nak buat lebih havoc, minta mereka yang support. Teguhkan hati dengan budget tersebut. Tidak memalukan rasanya kahwin tidak berlebih-lebihan kan. Lebih baik bijak daripada nampak hebat untuk satu hari. Kita bukan nak berkahwin sehari jer kan.

Bagi Cash PASANGAN ini masih berbaki RM31,700??. Nak buat apa? Cari asset yang positive mendatangkan positive cash flow.

LELAKI Cari rumah pertama . low cost pon Takpe. Cari yang harga kurang RM100K . Dah takde? Pergi cari mesti ada. Lelong atau subsale. EPF AC 2 Ada la dalam RM5,500. Peruntukkan cash RM10,000 untuk urusan ini + keluarkan duit EPF AC 2 RM5,500. Mana fee yang boleh masuk dalam Pembiayaan bank, masukkan. Bayaran bulanan untuk Rumah tersebut RM450. Andaikan Sewa Rumah tersebut RM600?? Sebulan dan buat tenancy agreement.

WANITA juga Cari rumah pertama . low cost pon Takpe. Cari yang harga kurang RM100K . Dah takde? Pergi cari mesti ada. Lelong atau subsale. EPF AC 2 Ada la dalam RM5,500. Peruntukkan cash RM10,000 untuk urusan ini + keluarkan duit EPF AC 2 RM5,500. Mana fee yang boleh masuk dalam Pembiayaan bank, masukkan. Bayaran bulanan untuk Rumah tersebut RM450. Andaikan Sewa Rumah tersebut RM600?? Sebulan dan buat tenancy agreement.

PASANGAN menyewa dulu rumah untuk tempoh 3 tahun. Kalau duduk dengan family lagi bagus. Untuk sementara waktu. Save sikit budget. Hihi . Baki simpanan masih ada RM11,700??

Dari EPF AC 2 kedua PASANGAN ini boleh menampung RM150 sebulan untuk pengeluaran bayaran bulanan rumah masing-masing. Jadi komitmen untuk Rumah masing-masing Cuma RM300 sahaja setiap orang.

Dari pendapatan Sewa PASANGAN ini RM600 + RM600 , buat Pembiayaan ASB RM100,000 setiap seorang. Gunakan duit pendapatan Sewa tersebut untuk bayaran bulanan. Jangan usik dividen selama 3 tahun. Jumlah dividen terkumpul RM46,700 + Jual sijil LELAKI (RM6,300) = RM53,000??

Jumlah cash ditangan Sekarang RM53,000 + RM11,700 = RM64,700??.

Kekalkan pembiayaan RM100,000 ASB WANITA sehingga Habis tempoh pembiayaan dengan komitmen bulanan RM600 secara konsisten lagi 22 tahun dan tidak usik dividen untuk tujuan simpanan jangka panjang, selepas 22 tahun. Jumlah simpanan terkumpul adalah RM516,000??

Berbekalkan Cash pada step 11, RM64,700 . Beli pula Rumah untuk duduk sendiri , saya bagi contoh RM300,000 . Buat Pembiayaan bersama antara LELAKI & WANITA jika perlu. Baki Duit cash yang ada juga Boleh digunakan untuk tujuan renovasi minor dan perkakasan rumah yang lain. Komitmen bulanan rumah ini lebih kurang RM1350. Waktu ini gaji pon sudah meningkat dan PASANGAN ini tiada masalah untuk membayar sebab telah memiliki disiplin dan character simpanan yang sudah dibuat sebelum ini. Pandai-pandai la share bayar. Nak hidup selesa bersama kan.

Setidak-tidak dalam tempoh ini mereka sudah ada 3 buah property, kereta pon dah Nak habis bayar, gaji dah meningkat, boleh la upgrade sedikit kereta tu

Disclaimer: Ini sekadar ilustrasi saya tanpa mengira faktor kos-kos yang lain. Bagi saya kos boleh dicukupkan dengan cari pendapatan tambahan tetapi perancangan masa hadapan dan disiplin hanya diri kita sendiri mampu mengubahnya. Tiada alasan, NAK atau TIDAK sahaja.

Sumber:- Kisah Dunia

Wanita Ini Malu Besar Dia Ingat Lelaki Yg Dia Dukung Tu Orang BiasaBiasa Rupanya

Untitled-2.png

HANOI Jutawan syarikat pakaian dalam wanita, Michelle Mone berkongsi saat-saat memalukan apabila mendukung seorang lelaki berusia 46 tahun yang disangkakan seorang kanak-kanak.

Kejadian itu terjadi ketika Mone sedang menyampaikan ceramah dalam persidangan usahawan yang dihadiri oleh 3,000 orang di Vietnam.

Portal Dailymail.co.uk melaporkan, secara tiba-tiba, lelaki yang disangkanya kanak-kanak berusia enam tahun itu menaiki pentas dengan membawa sejambak bunga.

Bagi menunjukkan kemesraannya, Mone, wanita kelahiran Scotland yang juga pengasas rangkaian pakaian dalam Ultimo, mendukung kanak-kanak itu dan mengambil bergambar selfie dengannya.

Mone yang digelar Baroness Mone of Mayfair hanya menyedari perkara itu selepas isteri kepada lelaki tersebut yang duduk di barisan depan secara tiba-tiba menjerit: Letak lelaki itu. Saya isteri dia.

33EFF69500000578-3578932-Michelle_Mone_i

Ketika saya mendukung kanak-kanak itu, saya berfikir ada sesuatu yang tidak kena. Giginya nampak kekuningan seperti gigi seorang perokok, kata Mone.

Hartawan terbabit turut mendedahkan isteri kepada lelaki itu telah menemuinya dan mengajukan soalan seakan-akan menyindir sama ada perbuatan mendukung suami orang merupakan tradisi masyarakat Britain.

Mone memuat naik gambar berserta status dalam laman Twitternya : Saya menyangka dia ialah kanak-kanak berusia enam tahun dan mendukungnya.

33EFF69F00000578-3578932-Michelle_Mone_p

“Rupa-rupanya dia ialah seorang lelaki dewasa.

Sumber: sembanggagah

Mohon Share Ya!! Hanya Pengambilan Buah Ini, Anda Boleh Mengucapkan Selamat Tinggal Kepada Kolesterol, Glukosa Darah, Lipid dan Triglycerides

Mohon Share Ya!! Hanya Pengambilan Buah Ini, Anda Boleh Mengucapkan Selamat Tinggal Kepada Kolesterol, Glukosa Darah, Lipid dan Triglycerides – Apabila saya menunjukkan ujian darah saya sangat kagum atau terkejut. Parameter: urea, kolesterol, gula dalam darah, lipid dan trigliserida mempunyai nilai lebih daripada paras normal. Guru saya, yang menunjukkan ia, memberitahu saya bahawa dengan parameter ini orang yang darah itu harus mati. Dan perkara yang akan datang, katanya takut. Profesor itu darah.

Kemudian dia menunjukkan kira-kira yang lain di mana analisis parameter darah normal dan katanya ini adalah darah-Nya hanya sebulan selepas ujian pertama dilakukan. Saya melihat tarikh pada lembaran yang kedua, dan dia adalah betul.

Dia memberi saya nasihat yang saya dengan senang hati mengambil dan mula menggunakan ubat-ubatan. Saya mendapat keputusan yang memberangsangkan. Saya hanya lakukan rawatan ini sekali dalam setahun untuk mengekalkan paras normal parameter darah. Tetapi jika ujian darah saya mula pelbagai sedikit saya kembali ke rawatan ini dan mula sekali gus.

Anda boleh melakukan ini untuk kesihatan anda dan darah anda dan ianya semulajadi. Anda perlu membeli Labu mentah. 100 g Labu Kupas dan dipotong menjadi kepingan. Letakkan dalam pengisar, dan Tambah air. Membuat bermulut manis Labu air. Mengambil 15-20 minit sebelum Sarapan Pagi.

Anda perlu mengambil ini setiap minggu untuk tempoh satu bulan. Anda perlu membuat analisis sebelum dan selepas rawatan. Ini adalah minuman semulajadi yang tiada kesan sampingan kerana ianya hanya air dan Labu. Labu membersih arteri dan membuang kolesterol LDL daripada arteri di sepanjang air kencing.

Jika anda mahu artikel ini Sila kongsikannya dengan rakan-rakan anda dan membantu mereka mengekalkan tahap darah biasa – Sumber

Punca Utama Menyebabkan Wanita Curang

Tahukah anda bahawa wanita curang di Malaysia berada dalam senarai diatas iaitu nombor 3 antara negara-negara diseluruh dunia? Apa yang menyebabkan wanita berlaku curang? Adakah semuanya mereka ataupun sebab-sebab yang lain? Dulu bukan main sayang, tetapi sekarang ini tidak lagi malah mungkin ada yang tidak sanggup untuk melihat wajah pasangan masing-masing disebabkan sebab-sebab tertentu yang mungkin hanya difahami oleh mereka sendiri. Disini, kami senaraikan beberapa sebab dan punca utama wanita curang untuk pengetahuan anda.
Punca Utama Dan Sebab Wanita CurangMembalas Dendam
Kaum wanita sebenarnya memang susah untuk melupakan perbuatan yang menyebabkan mereka rasa dikhianati dan disakiti. Mereka kuat memendam perasaan mereka dan walaupun di mulut mereka mengatakan mereka sudah memaafkan, tetapi hakikatnya mereka sukar untuk melupakan perbuatan lelaki / suami mereka yang menyakitkan hati mereka seperti berlaku curang di belakang mereka. Oleh itu, jika dibiarkan maka akan timbul niat di hati mereka untuk membalas balik.

Rasa Cinta Sudah Hilang
Mungkin dulu terpikat disebabkan perasaan cinta yang mendalam terhadap pasangan. Tetapi, lama-kelamaan perasaan itu mulai hilang lebih-lebih lagi jika pasangan sudah tidak memberikan layanan dan kemesraan seperti dulu lagi.

Masalah Kewangan
Apabila rumah tangga ditimpa masalah kewangan dan sukar untuk diselesaikan, perhubungan antara suami dan isteri mungkin akan menjadi goyah disebabkan tekanan perasaan yang dialami satu sama lain. Lama-kelamaan, komunikasi antara kedua-dua pihak akan menjadi masalah dan boleh menyebabkan pergaduhan.

Punca Menyebabkan Wanita Curang

Terlalu Sibuk
Kaum suami yang terlalu sibuk dengan kerja atau urusan luar yang lain juga boleh menyebabkan si isteri berasa terabai dan tidak diperdulikan. Oleh itu, kemungkinan mereka akan cuba untuk bersosial dengan kawan-kawan termasuk juga lelaki lain untuk menghilangkan kesunyian.

Ego dan Pentingkan Diri Sendiri
Pasangan yang sudah berkahwin harus menghilangkan rasa ego masing-masing dan cuba untuk lebih memahami perasaan pasangan. Jangan asyik nak pasangan kita mengikut sahaja apa yang kita mahu, sesekali kita juga kena mengalah dan bertolak ansur demi kebahagianan rumah tangga kita.

Hilang persefahaman dan kemesraan
Apabila persefahaman dengan pasangan semakin hambar, maka hal-hal yang kecil pun boleh mengakibatkan pergaduhan besar. Jika sering bergaduh, tidak mustahil perasaan cinta dan sayang akan semakin pudar dan lebih teruk lagi menyebabkan timbul niat untuk wanita curangdan mencari yang lain.

Contohi ‘Dato Seri Najib, Beliau Memimpin Mengikut Sunnah Rasulullah – Dr Mashitah

Mengambil alih jawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah membuktikan dirinya sebagai seorang pemimpin moderat. Dalam melaksanakan tugasnya, beliau tidak bertindak melampau atau ultra. Apa lagi negara kita yang berbilang kaum dan agama.

Garis pemisah antara pemimpin nombor satu kerajaan dan presiden parti adalah jelas dan tidak bersilang. Sebagai pemimpin kepada semua warganegara Malaysia, beliau bersikap adil, bertolak ansur dan inklusif.

Sikap begini adalah selaras dengan teladan yang digariskan oleh Rasulullah SAW sesuai dengan tuntutan semasa dan serasi dengan manusia sejagat. Bersikap moderat bukan bermaksud ambil mudah akan sesuatu perkara dan hanya berserah kepada takdir dan nasib. Sebaliknya, ia lahir daripada ilmu dan prinsip yang hakiki, tahu beza yang mana benar dan batil serta bersikap toleran dan munasabah.

Kejayaan Rasulullah SAW mengembangkan dakwah Islamiah sehingga tertegaknya sebuah negara Islam adalah berasaskan pendekatan yang diamalkannya. Sikap moderat Baginda, misalnya dalam soal ibadah, cukup jelas. Ketika Rasulullah SAW mendengar ada orang berkata, “Aku akan berpuasa selamanya.” Satu lagi berkata, “Aku tidak akan kahwin”. Maka Rasulullah SAW membawa mereka untuk kembali bersikap rasional dan moderat. Baginda bersabda maksudnya: Sungguh, demi ALLAH, aku adalah orang paling takut dan paling bertaqwa kepada ALLAH di antara kamu. Namun, aku berpuasa dan tidak, solat dan tidur, aku juga mengahwini perempuan. Barang siapa tidak suka dengan sunnahku, maka dia bukan termasuk golonganku.” (Riwayat al-Bukhari)

Sikap moderat Rasulullah SAW cukup menonjol dalam hal menjaga kebajikan penduduk Mekah. Dalam kalangan mereka yang baru peluk Islam dan tahap keimanan belum kuat, Nabi SAW bersabda kepada Sayidah Aishah bahawa jika tidak kerana hakikat mereka baru sahaja keluar daripada kepercayaan dan amalan jahiliyah, sudah tentu Baginda akan mengubah Kaabah, mengikut Riwayat Ahmad. Baginda tidak berbuat demikian untuk menjaga hati penduduk di situ. Beliau tumpu kepada melaksanakan amanah menyebar agama ALLAH dengan cara baik, atas dasar kasih sayang dan mendekatkan manusia kepada Tuhan mereka.

Dalam berinteraksi dengan golongan berlainan, Rasulullah SAW mengajar umat untuk berprasangka baik. Apabila kalimat Lailahaillallah diucapkan, maka kita tidak boleh berprasangka buruk, malah mesti memberi penghormatan sewajarnya kepada orang yang ucap kalimat itu.

Sebagaimana juga disebutkan dalam hadis. “Apakah engkau membunuhnya setelah ia mengucapkan Lailahaillallah?” Usamah menjawab: “Hai Rasulullah, ia mengucapkan Lailahaillallah setelah melihat pedang di atas kepalanya, kerana ia takut mati.” Maka Rasulullah SAW bersabda: “Kenapa tidak engkau bedah saja hatinya? Celaka engkau, bagaimana sikapmu terhadap Lailahaillallah. Apakah engkau membunuhnya setelah ucapkan kalimat itu?” (Riwayat Muslim)

Dalam satu peristiwa lain, Rasulullah SAW mendengar ada sahabat memanggil sahabat lain begini: “Hai Ibnus-Sauda (anak daripada perempuan hitam).” Maka Baginda menegurnya ketika bertemu. “Engkau, masih melekat dalam dirimu sifat jahiliyah.” (Riwayat Muslim). Abu Dzar faham teguran itu. Beliau pergi menemui Bilal. “Ke sini, aku mengucapkan kata-kata itu kepadamu. Aku salah,” katanya.

“Engkau telah aku maafkan.”

“Oh, tidak. Ini kening dan mukaku. Aku letakkan di tanah. pijakkan kakimu ke mukaku biar kesombongan itu lenyap dari batinku.”

“Aku telah maafkan engkau.”

“Demi ALLAH, aku tidak akan tenang, dan diriku tidak akan tenteram sebelum kau pijakkan kakimu ke pipi dan mukaku… .”

Begitulah secebis kisah untuk renungan kita. Oleh itu, kita harus memahami falsafah kemoderatan yang sebenar, yakni petunjuk ALLAH SWT. Sikap ini dapat menyelamat dan menyucikan kita dari kepentingan sementara, malah jadi lebih seimbang dan yakin.

KENTUT YANG BUSUK ADALAH BAIK UNTUK KESIHATAN ANDA DAN ORANG DI SEKELILING ANDA.

Maksud Kentut Berbau

Stinky-Farts_640x360

Kentut adalah satu tanda bahawa badan anda telah menurunkan jumlah serat yang sihat dalam badan anda. Selain itu, ia bermakna terdapat bakteria yang sihat dalam usus anda dan bahawa badan anda sedang berfungsi dengan betul. Jika kentut anda tidak berbau, jangan risau kerana ia juga adalah perkara yang normal. Bau yang datang bersama-sama dengan kentut biasanya dari hidrogen sulfida, yang dipecahkan dari pelbagai makanan yang telah dimasukkan ke dalam badan.

Apabila sedang dicerna, ia adalah sebahagian daripada proses dalam mewujudkan bau yang akan menemani gas yang anda lepaskan itu. Kini, terdapat pelbagai peringkat kentut berbau.
Menghidu Bau Kentut Busuk Orang Lain Mungkin Akan Membantu Seseorang Itu Untuk Hidup Lebih Lama

77785-PSY-fart-throwing-gif-Imgur-jouf

Menurut satu kajian, menghidu kentut orang lain akan membuatkan peluang anda untuk hidup lebih lama adalah tinggi. Ini kerana, bau metana dan hydrogen sulfida yang ada pada kentut seseorang itu sebenarnya membantu mengubah fungsi enzim dalam badan anda mengurangkan penyakit-penyakit seperti Dementia. Selain itu, kajian baru oleh Exeter University di England telah menjelaskan bahawa ia juga membantu dalam mencegah kerosakan mitokondria.

Bagaimana Pula Dengan Kentut Yang Terlampau Busuk?

LFvQBWwKk7Qc0

Mungkin akan ada yang berfikir mereka sebenarnya tidak sihat disebabkan kentut mereka yang sangat busuk itu. Tetapi pada hakikatnya, ia adalah sangat baik dan bagus untuk anda! Bau yang terlampau busuk ini bermaksud diet  anda adalah cukup dengan makanan yang menghasilkan hidrogen sulfida yang berat – yang biasa berlaku kepada orang yang mengamalkan diet tinggi dengan serat.

Makanan ini termasuk telur, kacang dan brokoli. Daging merah adalah makanan utama yang akan membuatkan kentut anda menjadi sangat busuk.

Satu-satunya masalah yang mungkin datang bersama-sama dengan kentut berbau adalah: ia akan berlaku serta-merta selepas anda mengambil apa-apa produk tenusu. Bagi kentut berbau selepas anda meminum segelas susu atau apa-apa bahan tenusu mungkin adalah tanda-tanda kepada intoleransi laktosa. Kentut berbau yang sangat kronik juga mungkin menjadi tanda kepada masalah gastrousus, seperti sindrom usus terganggu. Tetapi ini adalah kes-kes yang lebih jarang berlaku, kerana kentut berbau umumnya tanda usus yang sihat.

Kesimpulannya, biarlah kentut anda keluar dengan sepuas-puasnya dan yang paling penting sekali, jangan sesekali anda takut dengan kentut anda sendiri kerana pada hakikatnya, ia mungkin dapat membantu anda dalam melawan penyakit.

Lelaki diculik dan “digomol” oleh tiga wanita untuk dapatkan sperma

Seorang lelaki di sini ditimpa malang apabila dipaksa melakukan hubu­ngan seks dengan tiga wanita semata-mata kerana mereka mahu mendapatkan spermanya.

Pihak polis berkata, ketiga-tiga wanita yang dikatakan sebagai ‘pengumpul sperma’ itu kini giat melakukan perbuatan berkenaan di sekitar bandar Bulawayo, Zimbabwe.

Menurut laporan, mereka telah menculik sebelum menggomol seorang lelaki ketika mangsa me­nunggu di tepi sebuah lebuh raya di Avenue 6, di bandar ini.

“Mangsa yang mahu ke Taman Cowdray sebelum itu mahu me­numpang kereta mereka, namun malangnya dia dibawa ke tempat lain,” kata jurucakap Jabatan Polis Bulawayo, Precious Simango.

Menurutnya, mereka membawa mangsa ke sebuah kawasan terpencil sebelum bertindak menggomolnya secara bergilir-gilir.

“Salah seorang wanita itu menggunakan kondom, manakala yang lain melakukan perbuatan itu tanpa sebarang perlindungan. Mereka kemudian meninggalkan mangsa di seba­tang jalan raya,” katanya.

Kes melibatkan golongan wani­ta menodai lelaki untuk mendapatkan sperma di negara berke­naan bukan perkara baharu kerana berlaku sejak tahun 2011.

Pihak berkuasa percaya sperma itu akan digunakan dalam amalan sihir yang dikenali sebagai ‘juju’ atau upacara membawa tuah. Juju dipercayai boleh mendatangkan kekayaan, melariskan perniagaan dan mengelak penjenayah daripada dikesan.

– Agensi/kosmo