Rahsia Madu & Kulit Kayu Manis

KHASIAT MADU & KULIT KAYU MANIS

▍Pakar-pakar pemakanan dalam beberapa kajian mendapati bahawa campuran madu dan kayu manis boleh menjadi penawar kebanyakan penyakit. Madu dihasilkan dalam kebanyakan negara di dunia. Saintis hari ini juga menerima madu sebagai ubat untuk semua jenis penyakit.

▍Madu juga boleh digunakan tanpa sebarang kesan sampingan untuk apa-apa jenis penyakit. Saintis hari ini mengatakan bahawa walaupun madu adalah manis, jika diambil dalam dos yang betul sebagai ubat, ia tidak memudaratkan pesakit kencing manis.

▍Dalam sebuah penerbitan di Kanada bertarikh 17 Januari 1995, telah memberikan senarai penyakit berikut yang boleh disembuhkan dengan madu dan kayu manis yang dikaji oleh saintis barat:

★PENYAKIT JANTUNG:★
▍Buat pes madu dan serbuk kayu manis, sapukan pada roti, sebaiknya roti gandum berserat dan ia boleh kerap dimakan untuk sarapan pagi. Ia mengurangkan kolesterol di arteri dan menyelamatkan pesakit daripada serangan jantung.

▍Juga, bagi mereka yang telah mempunyai serangan ini , jika mereka melakukan proses ini setiap hari, ia dapat membantu dari serangan yang seterusnya. Proses di atas sering digunakan untuk melegakan nafas dan menguatkan degupan jantung.

▍Di Amerika dan Kanada, Jabatan kejururawatan telah merawat ramai pesakit dengan jayanya dan telah mendapati bahawa apabila usia semakin meningkat, arteri dan vena hilang fleksibiliti dan tersumbat; madu dan kayu manis dapat memulihkan arteri dan vena anda.

★ARTHRITIS:★
▍Pesakit Artritis boleh mengambil setiap hari, pagi dan malam, satu cawan air panas dengan dua sudu madu dan satu sudu kecil serbuk kayu manis. Jika diambil secara tetap walaupun artritis kronik boleh sembuh .

▍Dalam kajian yang dijalankan di Universiti Copenhagen, didapati bahawa apabila doktor merawat pesakit mereka dengan campuran satu sudu madu dan setengah sudu teh serbuk kayu manis sebelum sarapan, mereka mendapati bahawa dalam tempoh seminggu, daripada 200 orang yang dirawat, praktikal 73 pesakit telah betul-betul lega sakitnya, dan dalam tempoh sebulan, kebanyakannya semua pesakit yang tidak dapat berjalan atau bergerak kerana artritis mula boleh berjalan tanpa rasa sakit.

★JANGKITAN PUNDI KENCING :★
▍Ambil dua sudu makan serbuk kayu manis dan satu sudu kecil madu dalam segelas air suam dan diminum. Ia memusnahkan kuman dalam pundi kencing.

★KOLESTEROL:★
▍Dua sudu madu dan tiga sudu serbuk kayu manis dicampur dalam 16 auns air teh, yang diberikan kepada pesakit kolesterol, didapati mengurangkan tahap kolesterol dalam darah sebanyak 10 peratus dalam tempoh dua jam. Seperti yang disebut untuk pesakit artritis, jika diambil tiga kali sehari, apa-apa kolesterol kronik akan sembuh. Menurut maklumat yang diterima dalam sebuah Journal berkata, madu asli yang diambil dengan makanan harian melegakan aduan kolesterol.

SELESEMA
▍Mereka yang menghidap selesema biasa atau teruk perlu mengambil satu sudu besar madu dengan 1 / 4 sudu serbuk kayu manis setiap hari selama tiga hari. Proses ini akan menyembuhkan batuk yang paling kronik, sejuk, dan membersihkan sinus.

★SAKIT PERUT★
▍Madu diambil dengan serbuk kayu manis adalah penawar sakit perut dan juga ulser perut hilang ke akarnya.

★GAS @ ANGIN:★
▍Menurut kajian yang dilakukan di India dan Jepun, ia menunjukkan bahawa jika Madu diambil dengan serbuk kayu manis dapat melegakan gas dalam perut.

★SISTEM IMUN:★
▍Penggunaan madu dan serbuk kayu manis secara kerap dapat menguatkan sistem imun dan melindungi tubuh daripada serangan bakteria dan virus .Saintis telah mendapati bahawa madu mempunyai pelbagai vitamin dan zat besi dalam jumlah yang besar. Penggunaan berterusan dengan Madu dapat menguatkan sel darah putih untuk melawan penyakit bakteria dan virus.

★SENAK:★
▍Serbuk kayu manis ditaburkan pada dua sudu madu diambil sebelum makan dapat mengurangkan keasidan di dalam sistem penghadaman.

★INFLUENZA:★
▍Seorang saintis di Sepanyol telah membuktikan bahawa madu asli mengandungi ‘Bahan’ yang membunuh kuman influenza dan menyelamatkan pesakit dari selesema.

★PANJANG UMUR★
▍Teh yang dicampur dengan madu dan serbuk kayu manis, apabila diambil secara tetap, dapat memanjangkan usia InsyaAllah, ambillah empat sudu madu, satu sudu serbuk kayu manis, dan tiga cawan air dan rebus untuk membuat seperti teh.

▍Adunan ini membuat kulit segar dan lembut pada usia tua. Kehidupan dan kesihatan juga akan meningkat walaupun berusia 100 tahun, alangkah baiknya anda mengamalkannya mulai dari sekarang .

★JERAWAT★
▍Ambil madu dan serbuk kayu manis sapu pada jerawat sebelum tidur dan basuh keesokan harinya dengan air suam. Jika dilakukan setiap hari selama dua minggu, ia menghilangkan jerawat dari akarnya.

★JANGKITAN KULIT:★
▍Menggunakan madu dan serbuk kayu manis di bahagian yang terjejas menjadi penawar ekzema seperti kurap, dan semua jenis jangkitan kulit.

★MENGURANGKAN BERAT BADAN:★
▍Ambil secara harian pada waktu pagi setengah jam sebelum sarapan pagi ketika perut kosong, dan pada waktu malam sebelum tidur, minum madu dan serbuk kayu manis direbus dalam satu cawan air.

▍Jika diambil secara tetap, ia dapat mengurangkan berat walaupun orang yang paling gemuk Selain itu, campuran minuman ini tetapi ianya tidak membenarkan lemak untuk berkumpul dalam badan walaupun orang itu makan makanan yang berkalori tinggi.

★KANSER:★
▍Kajian terbaru di Jepun dan Australia telah menunjukkan bahawa kanser perut dan tulang telah sembuh dengan jayanya. Pesakit kanser secara hariannya perlu mengambil satu sudu besar madu dengan satu sudu teh serbuk kayu manis selama satu bulan tiga kali sehari.

★KELETIHAN:★
▍Penyelidikan terbaru telah menunjukkan bahawa kandungan gula dalam madu lebih bermanfaat dan bukannya menjejaskan kekuatan badan.

▍Warga emas, yang mengambil madu dan serbuk kayu manis di bahagian yang sama, lebih peka dan fleksibel. Dr Milton, yang telah melakukan kajian, mengatakan bahawa satu sudu separuh daripada madu yang diambil dalam segelas air dan ditaburi dengan serbuk kayu manis, yang diambil setiap hari selepas membersihkan tubuh dan pada waktu petang kira-kira 3 petang, apabila kecergasan badan mula berkurangan, jika diamalkan ia dapat meningkatkan kecergasan badan dalam masa seminggu .

★NAFAS BERBAU★
▍Orang Amerika Selatan, perkara pertama yang mereka buat pada waktu pagi, adalah berkumur dengan satu sudu teh serbuk kayu manis dan madu dicampur dengan air panas, menjadi nafas mereka tetap segar sepanjang hari.

★KEHILANGAN PENDENGARAN:★
▍Amalkan secara harian mengambil madu dan serbuk kayu manis pada waktu pagi dan malam , yang diambil dalam bahagian yang sama dapat mengembalikan pendengaran. Setelah roti bakar disapu dengan madu kemudian serbuk kayu manis ditaburkan di atasnya!

★MASALAH KESUBURAN★
▍Bagi golongan lelaki, ambil 2 sudu madu sebelum tidur mampu meningkatkan kesuburan.
Untuk golongan wanita, ambil 1/2 sudu serbuk kayu manis dicampurkan dengan 1 sudu teh madu untuk meningkatkan kesuburan.

 

Selamat Mencuba

3 Bahan Ini Bantu Saya Hilangkan Sakit Kepala & Migrain

“Aduh, berdenyut-denyut rasa kepala ni. Nak buat kerja pun tak dapat fokus, dah lah nak siapkan cepat ni. Malasnya nak keluar cari Panadol. Ada tak petua atau cara hilangkan sakit kepala tanpa ubat atau Panadol ya?”

Migrain adalah salah satu sebab sakit kepala. Berbeza dengan sakit kepala, migrain biasanya lebih berat dan ia menyerang secara berulang di tempat tertentu.

Memang rasa susah nak buat apa-apa bila diserang migrain mahupun sakit kepala. Salah satu penyelesaian termudah adalah dengan mengambil ubat tahan sakit. Namun, tak semestinya ia berkesan bagi setiap orang. Ada juga yang tak selesa mengambil ubat oleh sebab sedang mengandung dan sebagainya.

Maka, kami ingin kongsikan sebuah petua yang cukup mudah daripada Puan Hanisah Noordin. Mari ikuti perkongsian beliau selanjutnya.

Assalamualaikum. Saya ingin kongsikan salah satu petua yang biasa kami suami isteri gunakan sebagai ‘ubat’ sakit kepala. Buat pengetahuan semua, suami saya memang kerap diserang migrain. Kadang-kadang sampai ambil Panadol pun tak ‘jalan’.

Tapi, sejak menggunakan 3 bahan ini, suami dah lama tak ambil ubat untuk melegakan sakit kepala. Dengan izin Allah, ia memang berkesan. Sekarang, di rumah kami sekarang tak ada lagi stok Panadol atau ubat hospital.

Bahan-bahan:

Air suam
Cuka epal organik
Madu asli

Cara-cara:

1. Campurkan 1 sudu besar cuka epal dan 1 sudu besar madu asli ke dalam air suam. Pastikan sudu plastik ya supaya zat madu tak hilang. (Sudu besi tak sesuai untuk madu.)

2. Baca selawat 3 kali dan terus minum. Seeloknya bilas mulut dengan air masak untuk mengelakkan daripada gigi reput sebab kuantiti asid dalam cuka epal ni agak tinggi. Boleh hilangkan rasa masamnya sekali. Kalau malas nak bilas mulut, boleh minum dengan straw.

3. Lepas minum terus tidur. Insha Allah lepas bangun tidur nanti, rasa sakit kepala terus hilang.

NOTA TAMBAHAN

Cuka epal memang rasanya masam dan tinggi asid. Tapi ia tak membahayakan tubuh. Setahu saya, bila di dalam tubuh ia berubah jadi alkali, seperti fungsi lemon. Cuma pastikan minum masa perut kosong sebab ia mungkin boleh menjadi asid kalau dalam perut ada makanan yang boleh menyebabkan gastrik.

Kalau nak beri kepada kanak-kanak, boleh kurangkan sukatan cuka epal daripada 1 sudu besar kepada 1 sudu kecil. Sukatan madu tetap sama. Menurut LiveStrong dan MomJunction, cuka epal juga selamat untuk ibu mengandung. Tapi pastikan ianya telah dipasteur dan disimpan pada suhu yang sepatutnya.

Apapun, jika simptom masih berterusan, sila dapatkan rawatan susulan. Kalau ada yang was-was, boleh rujuk kepada doktor atau mereka yang lebih pakar.

*Petua hilangkan sakit kepala ini dikongsikan oleh Puan Hanisah Noordin melalui Facebook dan ia diterbitkan semula dengan kebenaran.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Inilah 4 Jenis Sayur Bantu Wanita Cepat Hamil. Kongsikan Supaya Dapat Bantu Orang Lain

Setiap sayur ada nutrisinya yang tersendiri untuk badan manusia. Tapi ada 4 jenis sayur yang dikatakan membantu mempercepatkan kehamilan.

Bayam mengandungi zat besi, folat, zink dan antioksidan yang baik untuk kesuburan wanita dan membantu wanita untuk cepat hamil. Boleh amalkan dengan memasak bayam secara sihat dengan dikukus, direbus, atau dijadikan salad.

Brokoli membantu membersihkan tubuh dari metabolit hormon seperti lebihan metabolit estrogen dalam tubuh yang menggangu hormon-hormon kehamilan normal.

Biasanya kita dengar manfaat ubi bit tapi jarang dengar khasiat daunnya. Ia sebenarnya kaya dengan zat besi yang penting untuk membantu kehamilan. Daun bit juga kaya Vitamin C dan folat, yang merupakan nutrisi lain diperlukan untuk kehamilan.

Biji Labu dan Tiram tinggi kandungan zink, zat besi dan asid lemak omega-3. Kekurangan zink dalam tubuh secara langsung berkait dengan ketidaksuburan lelaki dan wanita.
Pengambilan sayur seperti diatas membantu menjaga kualiti telur dan sperma selain membantu melindungi sperma dari kerosakan kromosom. Semoga menjadi manfaat pada yang sedang merancang untuk menimang cahaya mata.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Sumber: petua ibu

5 Kaedah Menghalang Peha Selalu Bergesel

Image may contain: 1 person, sitting and text

Masalah am bagi wanita di Malaysia ni adalah saiz peha yang semakin mengembang walaupun dah di suruh berhenti mengembang. banyak faktor yang menyumbang kepada pembesaran bahagian peha yuolls ni, antaranya seperti pemakanan, genetik ataupun gaya hidup yuolls.

Tapi kak Ziana percaya, ramai antara kita ni mengimpikan bentuk peha yang menarik lantas menghilangkan masalah pehe bergesel antara satu sama lain sampai boleh melecet.

Jadi dalam blog entri kali ni, sini ada 5 cara Kak Ziana nak share untuk workout peha yuolls okay. Rajin-rajin praktis
‘Kerusi bayangan’
Image may contain: 1 person, smiling, text

Berikut adalah cara untuk senaman “kerusi bayangan”:

– Berdiri tegak sambil bersandar pada dinding.

– Rehatkan tangan pada dinding dan turunkan badan perlahan-lahan. Turunkan badan sehingga kedudukan badan seperti sedang duduk. Bayangkan anda sedang duduk di atas kerusi.

– Bila anda sudah ‘duduk’, cuba bertahan selama mana yang anda boleh sebelum anda berdiri tegak semula.

Kebanyakan orang hanya boleh bertahan untuk beberapa saat sahaja pada permulaan. Setelah membiasakan diri, anda pasti akan dapat bertahan lebih lama.

Cuba capai 10 saat pada permulaan, dan bertahan sehingga 1 minit setelah melakukannya beberapa kali. Lakukan 5 kali setiap hari.

Pergerakan “menggunting”
Image may contain: 1 person, smiling

Latihan ini menumpukan bahagian peha sebelah dalam. Senang sangat! Baring atas lantai dengan kedua belah tangan di sisi. Angkat kedua belah kaki lebih kurang 45 darjah.

Bayangkan pergerakan gunting semasa memotong kertas. Silangkan kaki anda dengan kaki kanan bersilang di atas kaki kiri. Kemudian, tukar kaki kepada kaki kiri pula bersilang di atas kaki kanan.

Ulang langkah ini 12 – 15 kali untuk setiap set. Anda akan dapat rasa tekanan di otot-otot bahagian peha anda.

Pusingan Bulatan
Image may contain: 1 person, smiling, text

Baring mengiring di atas lantai dengan sebelah tangan anda ke atas (baring berbantalkan lengan anda) dan letakkan tapak tangan sebelah lagi di atas lantai di hadapan perut anda.

Angkat sebelah kaki ke atas setinggi yang boleh. Tarik nafas, dan pusingkan kaki yang anda angkat itu mengikut pusingan jam.

Gerakkan seluruh kaki tanpa menggerakkan pinggul anda. Buat pusingan jam sebanyak 5 kali sebelum ulang langkah tersebut menggunakan kaki yang sebelah lagi pula. Lakukan sehingga 10 set jika boleh.

Pakai kasut tumit tinggi
Image may contain: one or more people, shoes and text

Kalau sebelum ini kita memerlukan alasan untuk pakai kasut tinggi, inilah masanya! Memakai kasut tinggi boleh membentuk otot betis dan peha. Walaupun kita kena beringat yang amalan memakai kasut tinggi ini boleh memberi kesan buruk kepada kaki dan postur, oleh itu anda perlulah berhati-hati!

Kajian mengatakan bahawa kita tidak sepatutnya menggunakan kasut tumit tinggi yang melebihi 2 inci!

Melompat di atas trampoline
Image may contain: 3 people, people smiling

Melompat di atas trampoline ini sangat baik untuk peredaran darah dalam badan, pembakaran lemak, meningkatkan metabolism, mengurangkan selulit dan membentuk kaki yang cantik.

Lakukan aktiviti ini selama setengah jam dapat membakar hampir 200 kalori dalam badan. Ia juga aktiviti yang sangat menarik yang anda boleh lakukan bersama keluarga mahupun rakan-rakan anda!

Sumber : Ezdiet

Senaman Mudah Untuk Individu Yang Obese

Image result for obese

Obesiti akan meningkatkan risiko masalah kesihatan, termasuk penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. Dengan senaman yang teratur, anda boleh meningkatkan jumlah kalori yang dibakar dan menyumbang kepada usaha kehilangan lemak anda. Walau bagaimanapun, mereka yang membawa berat badan berlebihan dan mula menggabungkan latihan ke dalam rejimen mereka harus mengambil langkah berjaga-jaga yang khusus untuk memastikan keselamatan ketika latihan mereka.

Oleh kerana individu yang gemuk membawa lebih banyak berat badan, aktiviti yang mereka lakukan berpotensi untuk meletakkan tekanan yang tinggi pada pergelangan kaki, lutut, pinggul dan punggung bawah mereka. Oleh itu, mereka harus memberi tumpuan terutamanya kepada aktiviti-aktiviti yang berimpak rendah.

Jogging, sebagai contoh, sangat memberikan stress pada sendi anda jika anda membawa berat badan berlebihan dan meningkatkan risiko kecederaan anda. Di samping itu, penting untuk memulakan perlahan dengan latihan anda dan secara beransur-ansur meningkatkan intensiti dan tempoh semasa anda membina ketahanan kardiovaskular.

Senaman Kardio Impak Rendah.
Image result for low impact cardio

 

Latihan kardio adalah yang paling berkesan untuk membakar kalori dan menyumbang kepada kehilangan lemak. Terdapat beberapa latihan kardio yang berimpak rendah yang boleh anda lakukan, termasuk berjalan kaki, berbasikal, berenang dan aerobik air.

Ambil lima minit pada awal senaman kardio anda untuk memanaskan badan dan kemudian lima minit lagi pada akhir sesi anda untuk secara beransur-ansur mengurangkan intensiti dan biarkan tubuh anda kembali ke tahap berehat.

Dalam latihan kardio anda, masukkan empat hingga lima latihan yang berlangsung 30 hingga 60 minit seminggu ke dalam jadual anda. 30 hingga 60 minit tidak perlu diselesaikan dalam satu sesi. Anda masih menerima faedah yang sama dan membakar jumlah kalori yang sama dengan satu latihan selama 30 minit seperti yang anda lakukan jika membahagikannya menjadi tiga sesi 10 minit yang berasingan.

Latihan Kekuatan
Image result for Strength Training obese

 

Latihan kekuatan membina otot tanpa lemak, yang seterusnya menyokong usaha mencapai komposisi badan yang sihat dan meningkatkan kadar metabolisme anda sehingga anda membakar lebih banyak kalori sepanjang hari.

Mulakan mesin latihan berat, yang akan membolehkan anda bersenam tanpa banyak memberi kesan pada sendi anda. Rutin badan penuh termasuk seated chest press, shoulder press, leg press, leg extensions dan leg curls. Dapatkan dua latihan latihan kekuatan seminggu, dan mulakan dengan dua set 12 ulangan setiap latihan.

Aktiviti Harian
Image result for jogging obese

 

Anda boleh menyumbang secara signifikan kepada jumlah kalori yang dibakar setiap hari dengan memasukkan lebih banyak aktiviti fizikal ke dalam rutin harian biasa anda. American College of Sports Medicine mengesyorkan mengambil tangga bukan eskalator atau lif pada bila-bila masa yang anda boleh, meletak kereta anda lebih jauh dari pintu dan memasukkan berjalan kaki singkat pada waktu anda mahu pergi makan tengah hari anda dan sepanjang hari kerja anda.

Sumber: ezdiet

8 JENIS BUAH YANG SEDAP UNTUK MEMBANTU KURUSKAN BADAN ANDA.

Image result for fruits

 

Buah- buahan ni merupakan pemanis semulajadi yang boleh kita ambil sebagai pengganti gula proses yang kita dok makan tu. Ada macam-macam buah ada kat dunia ni dan semua jenis buah ni mempunyai manfaat dan kebaikan tersendiri untuk kita nikmati. Antara vitamin yang paling sinonim dengan buah ialah VItamin C. Kalau citer pasal Vitamin C, Kak Ziana sure pasti ramai duk ingat limau atau oren je kan. Sebenarnya ada banyak lagi buah penambah Vitamin C untuk kecantikan dan kesihatan kita tau.

Tapi ada juga fungsi lain buah yang ramai orang tak tau. Buah yang boleh tolong kita kuruskan badan. Nak tahu? Meh usya blog entry akak kali ni, Kak Ziana nak bagitahu 8 buah untuk kuruskan badan.
Strawberi
Image result for strawberry

Selain menyegarkan buah ini juga kaya dengan sumber vitanin C. Khasiatnya juga dipenuhi dengan anthocyanin iaitu zat yang berupaya membakar lemak yang tersimpan di dalam tubuh. Perasan tak orang Korea KPop tu kurus sebab makan strawberry je tau. Lepas ini habisla buah ni kena borong.

Kiwi
Image result for kiwi
Nampak je warna hijau kiwi ni tetapi rasanya ada yang manis dan sedikit masam dan kalau yuolls pandai pilih, dapatlah yang manis . Tapi khasiatnya memang sangat baik dan secawan buah kiwi potong yang dikisar ada 167mg vitamin C yang juga tinggi serat, kalium, magnesium, folat dan vitamin K. Buah kiwi sesuai untuk amalkan sebagai diet seharian.

Jambu

Secawan jus jambu ada sekurangnya 337 mg Vitamin C. Jumlah ini lebih 4 kali ganda vitamin C yang diperlukan oleh lelaki dan 5 kali ganda bagi wanita. Lepas ni boleh la yuolls beli buah jambu dengan jambu yuolls yang lawa tu :p .  Oh jangan lupa buang bijinya, susah nak lawas pula nanti.

Nenas
Image result for pineapple

Nenas mengandungi sekitar 80mg vitamin C sekaligus memberi manfaat pada tubuh kita. Boleh diambil sebagai jus atau pun makan begitu sahaja. Hati hati dengan duri, nanti gatal pulak lidah yuolls.

Cili Benggala Kuning
Image result for yellow capsicum

Kita pernah makan cili benggala atau bahasa mat salehnye, capsicum kan .Tahukah anda yang cili benggala ini sangat kaya dengan vitamin C sebanyak 155mg. Kak Ziana secara peribadi suka makan mentah sebab rasanya manis jugka. Apa lagi cuba lah kalau tak caya kat akak. Rugi :p

Cili Benggala Merah
Image result for red capsicum

Lebih kurang sama dengan cili benggala kuning, cili benggala merah juga ada kandungan vitamin C yang tinggi malah dipercayai secawan cili ini boleh mencapai sekurang-kurangnya 190mg vitamin C.

Mangga
Image result for manggo

Sekarangkan musim mangga harum manis yang orang dok borong dari Perlis tu, nak tahu tak yang mangga ini mempunyai khasiat vitamin C yang baik sebanyak 122mg. Senang je nak dapatkan segala kebaikan mangga ni. Kupas dan makan atau pun boleh dikisar jadi jus yang sedap dan berkhasiat.

Betik
Image result for papaya

Buah betik selain bagus untuk penghadaman, buah ini juga mengandungi tahap vitamin C yang tinggi. Buah betik yang berukuran separuh besar ada 238mg vitamin C. Amalkan makan betik, kulit yuolls pasti cun melecun. Badan pun untung-untung ade shape betik

 

SUMBER:EZDIET

27 Tips Kesihatan Dan Pemakanan Itu Adakah Sebenarnya Berasaskan Bukti

27-tips

27 Kesihatan dan Pemakanan Tips Itu Adakah Sebenarnya Berasaskan Bukti.

Terdapat banyak kekeliruan apabila berkaitan dengan kesihatan dan pemakanan.

Orang ramai dan, golongan professional yang berkelayakan, seolah-olah mempunyai pendapat yang  bertentangan .

Walau bagaimanapun, perbezaan pendapat, terdapat beberapa perkara yang disokong dengan baik oleh penyelidikan.

Berikut adalah 27 tips kesihatan dan pemakanan yang sebenarnya berdasarkan sains yang baik.

Jangan Minum Gula Kalori

 

Minuman manis adalah perkara yang paling menggemukkan yang memasuki ke dalam tubuh anda. Ini kerana cecair kalori gula tidak dapat dicatat oleh otak dengan cara yang sama seperti kalori daripada makanan pepejal. Atas sebab ini, apabila anda minum soda, akhirnya anda makan lebih banyak jumlah kalori. Minuman manis adalah amat berkaitan dengan obesiti, diabetes jenis 2, penyakit jantung dan dengan pelbagai jenis masalah kesihatan . Perlu diingat bahawa jus buah-buahan adalah hampir sama buruk seperti soda dalam hal ini. Mereka mengandungi sama banyak gula, dan sejumlah kecil antioksidan tidak dinafikan kesan-kesan bahayanya gula .

mixed-1938302_1920

Makan Kacang

Walaupun tinggi lemak, kacang adalah sangat berkhasiat dan sihat. Mereka penuh dengan magnesium, vitamin E, serat dan pelbagai nutrien lain . Kajian menunjukkan bahawa kacang boleh membantu anda menurunkan berat badan, dan boleh membantu melawan 2 jenis diabetes dan penyakit jantung . Selain itu, kira-kira 10-15% daripada kalori dalam kacang tidak diserap ke dalam badan, dan beberapa bukti menunjukkan bahawa mereka boleh meningkatkan metabolisme . Dalam satu kajian, badam telah terbukti dapat meningkatkan penurunan berat badan sebanyak 62% berbanding dengan karbohidrat kompleks .

 

Elakkan Makanan Ringan yang Diproses (Sebaliknya Makan Makanan Asli )

Semua makanan ringan yang diproses dalam diet adalah penyebab utama dunia ini menjadi gemuk dan bertambah sakit berbanding sebelum ini. Makanan ini perlu direkabentuk untuk menjadi “hyper-ganjaran,” supaya mereka dapat memperdayakan otak kita ke dalam makanan lebih daripada yang kita perlukan, walaupun akan menyebabkan ketagihan pada sesetengah orang. Mereka juga rendah kandungan serat, protein dan mikronutrien (kalori kosong), tetapi tinggi dengan bahan-bahan yang tidak sihat seperti gula tambahan dan bijirin.

a-cup-of-coffee-399478_1920

Jangan Takut kepada Kopi

Kopi tidak adil disifatkan sebagai tidak bagus. Kenyataannya adalah bahawa ia sebenarnya sangat sihat. Kopi adalah tinggi dalam antioksidan, dan kajian menunjukkan bahawa peminum kopi dapat hidup lebih lama, dan mempunyai penurunan risiko 2 jenis diabetes, penyakit Parkinson, Alzheimer dan pelbagai penyakit lain .

 

Makan Lemak Ikan.
Hampir semua orang bersetuju bahawa ikan adalah makanan sihat. Ini adalah benar terutamanya ikan yang berlemak seperti salmon, yang penuh dengan omega-3 asid lemak dan pelbagai nutrien lain . Kajian menunjukkan bahawa orang yang makan ikan yang paling mempunyai risiko yang lebih rendah daripada pelbagai penyakit, termasuk penyakit jantung, nyanyuk dan kemurungan ).

girl-1733358_1920

Dapatkan tidur yang secukupnya.

Kepentingan mendapatkan tidur yang berkualiti tidak boleh dipandang rendah. Ia mungkin sama pentingnya dengan diet dan senaman. Kekurangan tidur boleh mendorong penentangan insulin, membuang hormon selera dan mengurangkan prestasi fizikal dan mental anda . Apatah lagi, ia adalah salah satu faktor risiko kuat terhadap individu untuk berat badan pada masa akan datang dan obesiti. Satu kajian menunjukkan bahawa tidur yang singkat dikaitkan dengan 89% peningkatan risiko obesiti pada kanak-kanak, dan 55% di kalangan orang dewasa .

 

Jaga Kesihatan Usus Anda Dengan Probiotik dan Fiber
Bakteria dalam usus anda, secara kolektif dikenali sebagai microbiota usus, kadang-kadang dirujuk sebagai “organ dilupakan.”  Usus adalah sangat penting untuk pelbagai aspek yang berkaitan dengan kesihatan. Gangguan bakteria usus dikaitkan dengan beberapa penyakit kronik yang paling serius di dunia, termasuk obesiti . Cara yang baik untuk meningkatkan kesihatan usus, adalah untuk makan makanan probiotik (seperti yogurt hidup dan sauerkraut), ambil makanan tambahan probiotik, dan makan banyak serat. Fungsi serat sebagai bahan api untuk bakteria usus.

 

Minum air, Terutama Sebelum Makanan
Minum air yang mencukupi mempunyai banyak manfaat. Salah satu faktor penting, ia boleh membantu meningkatkan jumlah kalori yang anda bakar. Menurut dua kajian, ia boleh meningkatkan metabolisme oleh 24-30% dalam tempoh 1-1,5 jam. Ini bermakna 96 kalori tambahan dibakar jika anda minum 2 liter (67 oz) air setiap hari). Masa yang paling sesuai untuk minum air setengah jam sebelum makan. Satu kajian menunjukkan bahawa setengah liter air, 30 minit sebelum setiap waktu makan peningkatan berat badan sebanyak 44%.

 

Jangan terlampau masak atau terlalu lama bakar daging anda
Daging boleh menjadi sebahagian makanan yang sangat berkhasiat untuk diet. Ia adalah sangat tinggi protein, dan mengandungi pelbagai nutrien penting. Masalah berlaku apabila daging terlalu matang dan terlebih bakar. Ini boleh membawa kepada pembentukan sebatian berbahaya yang meningkatkan risiko kanser . Oleh itu, pastikan anda makan daging, yang tidak terlampau masak atau terlalu lama membakar daging.

 

 

 

Elakkan Cahaya Terang Sebelum Tidur
Apabila kita terdedah kepada cahaya yang terang pada waktu malam, ini mengganggu pengeluaran hormon melatonin tidur. Yang menarik “hack” adalah dengan menggunakan sepasang cermin mata amber-gelap yang menghalang cahaya biru daripada memasuki mata anda pada waktu petang. Ini membolehkan melatonin yang akan dihasilkan seolah-olah ia benar-benar gelap, membantu anda tidur lebih baik .

 

Ambil Vitamin D3 jika Anda Tidak Dapat Matahari yang secukupnyaPada zaman dahulu, kebanyakan mereka mendapat vitamin D dari matahari. Masalahnya ialah kini, bahawa kebanyakan orang tidak mendapat cahaya matahari. Mereka seakan-akan hidup tanpa matahari, atau kebanyakan mereka tinggal di dalam atau menggunakan pelindung matahari apabila mereka keluar. Menurut data dari 2005-2006, kira-kira 41.6% daripada penduduk Amerika Syarikat yang kekurangan vitamin ini adalah kritikal . Jika pendedahan matahari yang mencukupi bukan satu pilihan untuk anda, kemudian menambah dengan vitamin D telah terbukti mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan. Ini termasuk kesihatan yang lebih baik tulang, kekuatan meningkat, mengurangkan gejala kemurungan dan risiko yang lebih rendah daripada kanser. Vitamin D juga boleh membantu anda hidup lebih lama

carrots-673184_1920

Makan Sayur-sayuran dan Buah-buahan

Sayur-sayuran dan buah-buahan adalah makanan kesihatan “default“, dan untuk sebab yang baik. Ianya penuh dengan serat prebiotik, vitamin, mineral dan pelbagai antioksidan, ada yang mempunyai kesan biologi yang kuat. Kajian menunjukkan bahawa orang yang makan sayur-sayuran dan buah-buahan kebanyakan hidup lebih lama, dan mempunyai risiko yang lebih rendah daripada penyakit jantung, 2 jenis diabetes, obesiti dan pelbagai penyakit .

 

 

Pastikan Memakan Protein Yang SecukupnyaMakan protein yang mencukupi adalah amat penting, dan ramai pakar percaya bahawa pengambilan harian yang dicadangkan adalah terlalu rendah. Protein adalah penting untuk menurunkan berat badan, dan bekerja melalui beberapa mekanisme yang berbeza. Pengambilan protein yang tinggi boleh meningkatkan metabolisme ketara, membuatkan anda berasa kenyang secara automatik. Ia juga boleh mengurangkan rasa te ingin dan mengurangkan keinginan untuk makan lewat malam. Makan banyak protein juga boleh menurunkan tahap gula dalam darah dan tahap tekanan darah .

 

Buat Beberapa Cardio, atau Lebihkan BerjalanMelakukan senaman aerobik (atau kardio) adalah salah satu perkara yang terbaik yang anda boleh lakukan untuk kesihatan mental dan fizikal. Ia amat berkesan untuk mengurangkan lemak perut, jenis lemak yang berbahaya yang terkumpul di sekitar organ-organ anda. Ia dapat mengurangkan lemak perut anda dan seharusnya membawa kepada perubahan besar dalam kesihatan metabolik .

cigarette-1850261_1920

Jangan merokok atau menghisap dadah, dan mengambil minuman alkoholJika anda seorang perokok tembakau atau penyalahgunaan dadah , maka diet dan senaman berada dalam keadaan yang membimbangan. Selesaikan masalah-masalah terlebih dahulu. Jika anda memilih untuk meminum alkohol dalam hidup anda, maka minumlah secara sederhana sahaja, dan perlu mempertimbangkan dan mengelakkan sepenuhnya jika anda mempunyai kecenderungan beralkohol.

 

Gunakan Minyak Zaitun DaraMinyak zaitun dara adalah lemak yang sihat dibumi ini. Ia sarat dengan lemak tidak tepu untuk kesihatan jantung dan kaya dengan antioksidan yang boleh melawan keradangan Minyak zaitun dara membawa kepada banyak kesan yang baik terhadap kesihatan jantung, dan mereka yang mengambil minyak zaitun mempunyai risiko lebih rendah daripada mati akibat serangan jantung dan strok .

 

Kurangkan pengambilan Gula Tambahan

Gula tambahan adalah bahan yang paling teruk di dalam diet moden. Jumlah yang kecil adalah baik, tetapi apabil memakan dalam jumlah yang besar, ia boleh mendatangkan malapetaka pada kesihatan metabolik . Pengambilan gula yang tinggi dikaitkan dengan pelbagai penyakit, termasuk obesiti, 2 jenis diabetes, penyakit jantung dan pelbagai bentuk kanser .

 

Jangan Makan Karbohidrat yang BertapisTidak semua karbohidrat adalah sama. Karbohidra bertapis yang telah diproses, dan mempunyai semua gentian yang terpisah dari ia. Ia rendah nutrien (kalori kosong), dan boleh menjadi sangat berbahaya. Kajian menunjukkan bahawa karbohidrat yang ditapis dikaitkan dengan makan berlebihan dan pelbagai penyakit metabolik .

 

Jangan Takut kepada Lemak Tepu

“Perang” pada lemak tepu adalah satu kesilapan. Ia adalah benar bahawa lemak tepu dapat meningkatkan kolesterol, tetapi ia juga menimbulkan rasa (“baik”) untuk kolesterol HDL dan perubahan LDL dari kecil ke besar, yang dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada penyakit jantung . Kajian terbaru iaitu termasuk beratus-ratus ribu orang telah menunjukkan bahawa tidak ada hubungan antara pengambilan lemak tepu dan penyakit jantung .

 

 

 

Mengangkat barang beratAngkat berat adalah salah satu perkara yang terbaik yang anda boleh lakukan untuk menguatkan badan dan meningkatkan komposisi badan anda. Ia juga membawa kepada peningkatan yang besar dalam kesihatan metabolik, termasuk sensitiviti ia dapat meningkat insulin .Pendekatan terbaik adalah untuk pergi ke gimnasium dan angkat berat, tetapi melakukan apa-apa jenis senaman berat badan mempunyai kesan yang sama sahaja.

 

Elakkan Transasi Lemak tiruanLemak transasi tiruan berbahaya, iaitu lemak buatan manusia yang dikaitkan dengan keradangan dan penyakit jantung . Ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan penyakit seperti wabak.

herbs_spices

Penggunaan Banyak Herba dan Rempah
Terdapat banyak herba yan sihat dan rempah di luar sana. Sebagai contoh, halia dan kunyit kedua-duanya mempunyai kesan anti-radang dan antioksidan yang kuat, yang membawa kepada pelbagai faedah kesihatan . Anda perlu berusaha untuk mengunakan seberapa banyak herba yang berbeza dan rempah yang ada. Kebanyakan herba dan rempah mempunyai kesan yang baik ke atas kesihatan anda.

 

Jaga Hubungan anda
Hubungan sosial adalah sangat penting. Bukan sahaja untuk kesejahteraan mental anda, tetapi kesihatan fizikal juga. Kajian menunjukkan bahawa sesetengah orang yang rapat dengan rakan-rakan dan keluarga adalah lebih sihat dan hidup lebih lama daripada mereka yang tidak )

 

Kesan Pengambilan Makanan Anda Dahulu dan Sekarang

Satu-satunya cara untuk mengetahui apa yang anda makan, adalah mengambil tahu tentang berat makanan anda dan menggunakan pengesan pemakanan seperti MyFitnessPal atau Cron-o-meter. Ini adalah penting untuk mengetahui berapa banyak kalori yang anda ambil. Ia juga penting untuk memastikan bahawa anda mendapat protein yang mencukupi, serat dan mikronutrien.  Kajian menunjukkan bahawa orang yang mengikuti pengambilan makanan mereka dalam satu cara atau cara yang lain cenderung untuk lebih berjaya di dalam mengurangkan berat badan dan berpegang teguh kepada diet yang sihat . Pada asasnya, apa sahaja yang meningkatkan kesedaran iaitu apa yang anda makan mungkin membantu anda untuk berjaya. Secara peribadi, saya mengikuti semua yang saya makan selama beberapa hari berturut-turut, setiap bulan. Kemudian saya tahu di mana untuk membuat penyesuaian ataupun kesimpulan untuk mencapai matlamat saya.

 

Jika Anda Mempunyai Lebihan Lemak di Badan, hilangkan iaTidak semua lemak badan adalah sama. Hal ini sebahagian besar lemak dalam abdomen anda, lemak perut, yang menyebabkan masalah ini. Lemak ini terbina mengelilingi organ-organ, dan boleh dikaitkan dengan penyakit metabolik. Atas sebab ini, saiz pinggang anda mungkin lebih kuat untuk kesihatan anda daripada bilangan pada skala. Karbohidrat, makan lebih protein, dan makan banyak serat adalah cara-cara yang sangat baik untuk menghilangkan lemak perut . Artikel ini menyenaraikan 6 cara berasaskan bukti untuk menghilangan lemak perut.

 

Jangan berdietDiet yang terkenal adalah tidak berkesan, dan jarang bekerja dengan baik dalam jangka masa panjang. Malah, “diet” adalah salah satu ramalan yang kuat untuk berat badan masa hadapan. Daripada berdiet, cuba amalkan gaya hidup yang lebih sihat. Memberi tumpuan kepada penyuburan badan anda, dan bukannya menafikan ia. Penurunan berat badan harusnya mempunyai kesan sampingan secara semula jadi iaitu pilihan makanan yang lebih baik dan kesihatan metabolik yang lebih baik.

egg-944495_1920

27.Makan Telur, dan jangan buang Kuning Telur

Telur sangat berkhasiat kerana ia sering dirujuk sebagai “multivitamin alam semula jadi.” Ia adalah satu mitos bahawa telur tidak baik untuk anda kerana kolesterol. Kajian menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai kesan terhadap kolesterol darah dalam kebanyakan orang . Selain itu, kajian secara besar – besaran berjumlah 263.938 individu mendapati bahawa penggunaan telur tiada kaitan dengan risiko penyakit jantung . Apa yang kita seringkali tinggalkan merupakan salah satu makanan yang paling berkhasiat di dunia ini, dan dimana kuning telur adalah di mana hampir semua nutrien dijumpai. Memberitahu orang ramai supaya membuang kuning telur adalah antara nasihat yang paling teruk dalam sejarah pemakanan

Sumber: ezdiet

TIPS UNTUK MERANCANG JANTINA ANAK

Agak peliklah kalau siapa tak pernah berangan nak anak perempuan atau anak lelaki kan? Kalau boleh pilih, memang seronok tapi tak kisahlah jantina anak yang mana pun, itu merupakan rezeki dari Allah. Tetapi, tak salah kalau kita mencuba.
.
Banyak tips yang boleh dijumpai di laman internet mengenai tips-tips mendapatkan anak mengikut jantina yang kita mahukan tetapi tak tahu mana satu yang betul. Jadi, kalau anda keliru nak ikut tips yang mana, apa kata cuba baca perkongsian dari Puan Taibah Nurwahidah ini sebagai panduan anda!
.
CARA MERANCANG JIKA MAHU BAYI PEREMPUAN ATAU BAYI LELAKI‼️👶🏻
.
Alhamdulillah saya & suami dah mencuba & diizinkan Allah untuk mendapat baby girl, anak kedua kami. Maka sepasanglah anak kami setakat ni. Terima kasih buat suami Mhafiz Mahadar yang turut memberi kerjasama. Tak sia-sia kan usaha awak saat melihat anak perempuan awak lahir ke dunia.
.
Ingat lagi tak subjek biologi di sekolah dulu? Bagaimana jantina anak ditentukan. Sperma membawa kromosom XY & ovum membawa kromosom XX. Apabila persenyawaan berlaku peratusan jantina lelaki & perempuan adalah 50-50. Maka perlu diingatkan jantina bukanlah faktor genetik. Perlu diingatkan merancang jantina perlulah dilakukan sebelum merancang untuk hamil. Once dah berlaku persenyawaan, cara saya ni tak berkesan dah.
.
Bagaimana untuk kita menambahkan keberangkalian persenyawaan itu akan menghasilkan perempuan ialah kita kena faham apa sifat kromosom X & Y terlebih dahulu. X tempoh hayatnya lebih panjang tetapi pergerakan lebih perlahan, manakala Y tempoh hayatnya pendek tetapi pergerakannya adalah lebih laju. Keadaan berasid adalah lebih sesuai untuk X manakala Y lebih suka keadaan beralkali. Di sini la saya mula berfikir macam mana nak jadikan perkara asid alkali ni (Cikgu kimia la katakan).
.
TIPS BERGUNA 💕

1) PEMAKANAN
Jika mahukan baby boy, suami perlulah lebihkan memakan makanan lait (seafood), manakala jika mahukan baby girl, suami perlulah memakan daging sama ada ayam atau lembu. Kenapa suami? Kenapa bukan isteri? Kerana suami yang bawa kromosom Y yang mana menentukan boy atau girl, maka suami-suami main peranan besar kat sini. Ok, apa yang saya & suami usahakan ialah sebulan (bulan rancang nak hamil bermula daripada hari pertama saya period) suami dilarang makan apa-apa jenis seafood. Sebulan memang hari-hari sumber protein yang suami ambil hanyalah ayam, daging atau telur. Sampaikan ayah beli ketam & siput sedut pun dia kena telan air liur je. Suami tak ada masalah untuk ni sebab dia memang suka ayam & daging.

Selain tu, suami juga kena lebih makan masam. Yang ni mencabar sikit untuk suami sebab dia memang tak suka buah masam-masam, tapi direlakan juga bila isteri beli buah yang masam untuk dia. Isteri juga boleh membantu dengan lebihkan mengambil makanan bersumber tenusu, susu, cheese & butter. Saya kongsi ni lebih kepada untuk baby girl, so kalau nak boy, kena sebaliknya. Eakkan makan masam & isteri elakkan makanan tenusu.

2) TEMPOH BERSAMA
Yang ni susah sikit sebab kita sendiri tak tau bila waktu subur kita kan. So ada 2 cara nak tahu waktu subur. Yangg pertama senang je, pergi farmasi beli Ovulation Test, bentuk dia lebih kurang macam pregnancy test. Cara nak guna boleh tengok pada kotaknya.

Ataupun cara ke 2, hanya boleh dipakai bagi sesiapa yang kitaran haidnya sama setiap bulan. Yang ni nak senang guna Application Period Calendar kita boleh tengok corak kitaran haid kita. Bagi yang kitarannya sama setiap bulan, tolakkan jumlah kitaran dengan 14, maka hari itulah waktu subur dia, waktu subur bermakna hari ovum dilepaskan oleh ovari. Contoh (30-14), maka hari ke 16 itulah hari subur.

Ok kenapa penting nak tahu waktu subur, tadi kan dah cerita pasal tempoh hayat X & Y. Jika mahukan baby girl, perlu bersama 2 hari sebelum hari subur. Ini disebabkan Y yang hayatnya pendek itu akan mati sebelum ovum dibebaskan untuk bersenyawa. Yang tinggal hanya X. Maka jadilah XX (girl). Kalau nak baby boy, terbaliklah jadinya, perlu bersama pada waktu subur. Y yang bergerak laju akan sampai terlebih dahulu kepada ovum untuk disenyawakan. Maka jadila XY (boy).

👉🏻Ok itu saja tips yang saya & suami gunakan. Banyak sebenarnya tips lain kalau Google, tapi yang lain saya tak jumpa logik sainsnya, maka malaslah nak follow. Saya suka buat sesuatu yang ada sebab jelas. Jangan lupa, DOA senjata utama. Tak guna usaha tanpa doa. Minta sungguh-sungguh pada Allah.

Kredit: Hamil Dalam 3 Bulan

Semoga tips ni dapat memberi manfaat pada yang membaca. 😀

5 SEBAB BERAT BADAN ANDA SEMAKIN BERTAMBAH DI TEMPAT KERJA

Kerja meja adalah salah satu penyebab terbesar yang membuat anda mendapat berat badan. Perkara terburuk yang boleh dilakukan oleh pekerja pejabat ialah duduk berjam-jam bekerja di meja tanpa bergerak. Bukan sahaja ia memberi kesan buruk badan malah untuk kesihatan juga. Di antara semua sebab-sebab yang tidak sihat tentang kerja meja, berikut adalah 5 sebab utama anda mendapatkan penambahan berat badan di tempat kerja.


1.Makan untuk berseronok walau sudah kenyang
Walaupun anda mungkin telah makan, rakan sekerja anda menawarkan untuk berkongsi makanan. Ia juga boleh menjadi majlis khas seperti ulang tahun pekerja dan terdapat beberapa barang yang mengalir di sekelilingnya. Makanan ringan yang berterusan di tempat kerja menjadi kebiasaan yang membuatkan anda bertambah berat. Belajar untuk mengatakan tidak atau mula menyimpan gula-gula dan barang-barang manis di dalam balang supaya anda kurang digoda untuk mencapai satu.
offering donuts to eat

Image Source: www.sturdrinks.eu

2.Anda tidak hiraukan apa yang anda makan
Walaupun anda merancang rutin diet yang sihat yang termasuk makan tengah hari yang sihat tetapi apabila anda mula bekerja dan melewati masa makan tengah hari, kelaparan anda membuatkan anda makan apa sahaja. Sebelum anda tahu, anda sedang menikmati pizza dan memutuskan bahawa rancangan kesihatan anda boleh ditangguhkan selama satu hari lagi.

Apa yang perlu anda lakukan ialah membuat senarai semak semua perkara yang anda makan pada minggu ini. Ini membantu anda mengesan apabila diet anda terganggu dan membentuk strategi menentangnya. Bawa beberapa makanan ringan yang sihat dengan anda supaya dapat menghilangkan rasa lapar buat sementara waktu.
Eating pizza together

Image Source: www.picdn.net

3.Cahaya dan suhu bilik menaikkan selera makan anda
Penyelidikan telah mendapati bahawa bilik yang redup boleh meningkatkan selera makan. Pencahayaan di dalam bilik mempengaruhi keinginan untuk makan lebih banyak apabila gelap dan kurang cahaya. Ini berlaku untuk suhu bilik juga.
looking at computer screen in dark

Image Source: www.picdn.net

4.Kerja lebih masa
Apabila anda bekerja lebih masa dan berjam-jam dapat membuat anda melepaskan senaman. Kekurangan tidur juga  dapat mengakibatkan ketida seimbangan hormon yang dapat membuat Anda lapar setiap saat. Jika anda tidak mempunyai masa untuk bersenam, gunakan aktiviti fizikal anda untuk melakukan aktiviti seperti menggunakan tangga dan bukannya lif. Dapatkan tidur yang cukup kerana apabila anda melakukannya, ia boleh menyumbang kepada penurunan berat badan yang berkesan.

Working after hours

Image Source: www.alluremedia.com.au

5.Stress dan deadlines menyebabkan anda tertekan

Stres yang berterusan di tempat kerja adalah punca besar untuk penambahan berat badan. Apabila tahap tekanan anda meningkat, ia juga boleh meningkatkan tahap hormon yang dipanggil kortison yang mencetuskan keinginan untuk makanan berlemak dan gula. Anda memerlukan aktiviti fizikal dan tidur untuk menghilangkan stres. Makanan tidak boleh menyelesaikan masalah anda. Terdapat beberapa cara untuk mengatasi tekanan dan hakikat mengapa anda mendapat berat badan di tempat kerja. Latihan pernafasan, yoga dan meditasi boleh banyak membantu.

Using stairs

Image Source: www.listice.com

MENGHILANGKAN SAKIT KEPALA DAN MIGRAIN HANYA DENGAN AIS

Tahukah Anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia,jika ditempelkan dengan ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita.

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera.
Badan kita akan terasa ringan dan bertenaga.

Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan lebih muda.

Tempat tersebut ialah titik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung.

Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”.

Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakan ais pada titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi
mengembalikan keseimbangan fisiologis semula jadi.Di samping itu, memberikan stimulasi emosional yang positif dan ‘meremajakan’ seluruh tubuh.

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang.

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi ini ternyata lebih efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan.

Terapi ini juga dapat meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, keran teknik ini menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah
Teknik dan cara
Teknik ini mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit.

Pada awalnya mungkin kita akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat.

Viral Tips Hilangkan Sakit Kepala Migrain Mengunakan Ais
Khasiat dan kesannya
Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk:

1. mengatasi sakit kepala dan migrain;
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi;
3. mencipta kesan relaks;
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan;
5. meningkatkan kualiti tidur;
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular;
7. mengatasi asma;
8. mencegah sering bersin dan hidung berair;
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang;
10. membaiki sistem pencernaan;
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual;
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakanan;
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid;
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi.
15. menghilangkan selulit;
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan;
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia.

Luar biasa sekali bukan? Sayangnya terapi dengan teknik Feng Fu ini masih asing kepada masyarakat umum. Oleh itu, sebarkanlah insha-Allah orang lain juga mendapat manfaat. Semoga berjaya….

_ _ _

Jika tiada ais ketul, boleh je gunakan ice pack yang biasa digunakan dalam rawatan semasa sukan dan letakkan dileher anda.