Misteri Teknologi Digunakan Nabi Nuh Untuk Membina Bahtera Yang Disembunyikan USA.. Memang wow…

Misteri Teknologi Digunakan Nabi Nuh Untuk Membina Bahtera Yang Disembunyikan USA !!! |Sesungguhnya Piramid Agung bukanlah dibina ketika pemerintahan Firaun Khufu (Cheops) tetapi telah dibina berkurun sebelumnya oleh kerajaan-kerajaan silam yang lepas. Firaun-firaun Mesir hanyalah membaik pulih sahaja piramid-piramid ini yang diwarisi mereka.

Hakikat ini lama-kelamaan disedari oleh ramai pengkaji tetapi ia terlalu lama untuk dapat dipercayai oleh masyarakat dunia. Anda boleh tonton filem 10000 B.C dimana terdapat kaum yang membina Piramid ditengah-tengah padang pasir untuk mendapatkan gambaran tentang hal ini.

Arkiteknya dalam menentukan lokasi piramid terpaksa melihat jarak bintang dilangit dan koordinasi buruj-buruj dimana pada masa yang sama dia juga adalah ahli astronomi dan ahli nujum Istana.

Kedudukan ketiga-tiga piramid termasuk Piramid Agung Giza adalah bertepatan dengan kedudukan buruj Orion di langit, dan mengarah tepat ke arah kiblat. Ini antara misteri paling terbesar dalam sejarah kemanusiaan.

Siapakah bangsa agung yang mula-mula merencanakan pembinaan Piramid? Sesungguhnya Piramid Mesir adalah penunjuk kiblat paling besar yang terdapat dibumi di mana Allah Yang Maha Agung telah menciptakan bintang-bintang Orion sebagai tanda kiblat dilangit.

Piramid Mesir adalah petunjuk arah ke Baitullah di bumi manakala bintang Orion adalah petunjuk arah ke Baitul Makmur di langit. Maha Suci Allah yang menciptakan segala sesuatu tanpa sia-sia. Bangsa misteri yang membina piramid terawal sudah tentu sebuah bangsa yang teramat bijak dan genius dan di zaman itu kemajuan material adalah setanding malah lebih maju dari apa yang kita dapati hari ini.

Tidak percaya?. Cuba anda bayangkan kehidupan manusia sebelum berlakunya banjir besar di zaman Nabi Nuh. Bayangkan kehidupan mereka adalah teramat canggih dengan kereta-kereta mewah dan kotaraya-kotaraya bercahaya serta pesawat-pesawat terbang seperti UFO yang bersimpang siur di udara.

Setiap rumah terdapat sistem komputer yang canggih dan kemudahan internet kelajuan tinggi. Tetapi adakah semua itu berguna setelah banjir besar melanda seluruh dunia. Tidak, tidak sama sekali. Nabi Nuh terpaksa memuatkan kapalnya dengan manusia, haiwan-haiwan yang berpasangan serta spesis-spesis tumbuh-tumbuhan yang terpilih.

Di sini kita dapat mengetahui bahawa ‘profesion’ Nabi Nuh bukan sahaja seorang pengembang agama tetapi juga pakar sains zoologi yang handal.

Nabi Nuh boleh membina kapal yang teramat besar hanya berbekal pengikut yang tidak sampai 100 orang? Fikirkan. Seratus (100) orang itupun ada yang wanita dan kanak-kanak jadi jumlah pekerja untuk membina bahtera Nabi Nuh teramatlah sedikit.

Malahan pula, para pengikut Nabi Nuh a.s. terdiri daripada orang miskin yang lemah dan melarat sahaja. Nabi Nuh a.s. juga telah membina kapalnya dalam jangka masa yang terhad (sesetengah pendapat mengatakan dalam beberapa minggu sahaja). Misteri ini benar-benar memeningkan pengkaji malah ada juga pengkaji Barat yang mendakwa bahawa, Bahtera Nabi Nuh dibina oleh makhluk asing.

Sebenarnya kita tidak akan hairan dengan kemampuan Nabi Nuh a.s. ketika itu jika kita membayangkan kemajuan manusia sebelum Banjir Besar adalah seperti kemajuan pada masa kini sekurang-kurangnya. Kita boleh membayangkan yang Nabi Nuh a.s. membina bahtera di dalam hangar kapal yang besar berserta peralatan dan mesin-mesin yang canggih dibantu sistem perkomputeran yang termaju.

Masih tidak percaya?. Jika kita lihat pada kronologi kemajuan manusia, kita boleh melihat logik atau tidak kenyataan ini. Biar kita ambil jangkamasa dari lahirnya Nabi Isa a.s. mengikut kalendar Masehi iaitu 1 Masehi hingga 2009 Masehi. Bagaimana kehidupan manusia di zaman Nabi Isa hidup.

Bagaimana kemajuan manusia selepas 2000 tahun selepas kelahiran Nabi Isa a.s.? Berapakah jangkamasa Adam a.s. manusia pertama sehingga peristiwa Banjir Besar di zaman Nabi Nuh a.s.. Katakanlah lebih kurang 2000 tahun (ini anggaran yang amat minimum memandangkan jangkamasa dari manusia pertama turun ke Bumi sehingga Banjir Besar boleh memakan masa beribu-ribu tahun), maka logiklah kemajuan manusia mencapai tahap terhebat dan maju ketika Banjir Besar.

 

Pura-Pura Tertinggal Kad Kredit Dalam Kereta, Apa yang Wanita Ini Lakukan Buat Netizen BERANG !!! –

Pura-Pura Tertinggal Kad Kredit Dalam Kereta, Apa yang Wanita Ini Lakukan Buat Netizen BERANG !!! | Seorang pekerja kedai emas di Ampang kecewa apabila di perdayakan oleh seorang pelanggan kedai emas yang berpura-pura mahu membeli emas di kedainya. Pelanggan wanita itu pada awalnya menyuruh mangsa mengambil seutas gelang tangan emas dan rantai emas, Pelanggan berkenaan dipercayai menukar barang kemas yang asli dengan yang tiruan sebelum memberi alasan untuk mengambil kad kredit di dalam keretanya kemudian menghilangkan diri.

Mangsa yang pelik setelah lama menunggu telah menyedari tag pada barang kemas tersebut telah tertanggal dan setelah diselidiki ianya barang tiruan. mangsa telah kerugian Rm 5000 ringgit kerana terpaksa menanggung kos barang yang dicuri tersebut oleh majikannya.


Ada Orang CURI Wifi Rumah Kita ? Ni Cara Paling Senang Macam Mana Nak Tahu !!!

Ada Orang CURI Wifi Rumah Kita ? Ni Cara Paling Senang Macam Mana Nak Tahu !!! | Pelik tak kejap wifi kat rumah laju lepas tu tiba-tiba lembab sangat. Mula lah marah kenapa lambat bayar mahal tapi lambat la apa semua. Haaa, sebelum nak salahkan mana-mana pihak wifi korang tu, mana lah tahu lambat sebab ada orang yang curi wifi tu !

Tapi macam mana nak tahu ada orang curi guna wifi kita? Boleh cuba cara di bawah ni.




Sumber: Says Oleh: Aimi Nordin Kredit: http://sinar.fm/

PELIK Pramugari MAS Bertudung Iringi Kerabat YDPA, Ini Jawapan Pramugari Yang Buat Ramai KAGUM !!!

PELIK Pramugari MAS Bertudung Iringi Kerabat YDPA, Ini Jawapan Pramugari Yang Buat Ramai KAGUM !!! | Menurut kenyataan Ahli Parlimen Bachok yang dipetik menerusi laman FB rasminya, Ahmad Marzuk Shaary, kehadiran ahli kerabat Yang Dipertua Agong (YDPA) yang baru ke Istana Negara menggunakan pesawat MAS yang disewa khas dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur. Untuk makluman, hari ini ialah hari pertabalan Sultan Kelantan sebagai YDPA yang baru secara rasminya.

KREDIT : FB Ahmad Marzuk Shaari via Ameno world

Letak Beberapa Beg Beras, Duit Dan Sekeping Nota Di Luar Pejabat Rumah Anak² Yatim. Selepas beberapa Hari Ini Yang Berlaku !!!

Letak Beberapa Beg Beras, Duit Dan Sekeping Nota Di Luar Pejabat Rumah Anak² Yatim. Selepas beberapa Hari Ini Yang Berlaku !!! | Saya pernah membaca buku apa entah tajuknya tapi pasal hikmah-hikmah sedekah. Mostly pasal orang berniaga. Nak untung? Sedekah. Nak jualan naik mencanak? Sedekah. Saya cuma mampu baca sebab saya tak berniaga. Saya nak share dengan semua ajaibnya sedekah. Semua ini berlaku kepada saya, seorang hamba Allah yang hina dan sering membuat dosa. Semoga pahala yang saya peroleh boleh cover dosa-dosa saya selama ini.

Peristiwa pertama, saya seorang bekas murid sebuah sekolah menengah berasrama di Pahang. Masa zaman saya bersekolah (14 tahun lepas) , duit syiling sangat penting macam nyawa lah. Gigih belanja 20sen kat koperasi semata-mata nak dapatkan syiling 80sen. Nak buat apa? Nak telefon mak ayah tanya bila nak datang, tolong bawak itu ini dan sebagainya. Ada satu hari saya ke klinik sebab demam. Semasa menunggu van sekolah ambil saya selepas menerima rawatan, ada seorang makcik datang kepada saya. “Nak, tolong telefon anak makcik nak. Bagitau makcik dah siap. Boleh ambil dah. Makcik cari syiling tak jumpa”. Masa tu syiling saya sangat kritikal. Sangat sangat. Ada tak sampai seringgit. Nak call mak ayah lagi. Tapi saya pergi kat telefon awam, call no anak makcik tu. Bagitau dah siap semua. Makcik tu tunggu agak jauh dari saya. Tiba-tiba makcik tu datang. “Nah ambil semua duit ni. Tadi guna duit anak kan? Anak makcik dah datang. Terima kasih ye”. Allah. Allah. Allah. Dapat lah dua genggam syiling masa tu. Subhanallah. Terkedu kat situ jugak.

Peristiwa kedua, ketika saya sudah bekerja. Saya bekerja sebagai guru. Ada satu hari saya tengok anak murid saya macam selekeh sangat. Tak makan, tak terurus. Saya panggil beliau dan bertanya “tak rehat ke?”. Jawab beliau “tak cikgu, ayah saya tak kerja” simple. Saya tahu kesusahan beliau tapi tak terfikirlah sampai sedaif itu. Saya hulur RM10. Saya cakap “ambil duit ni buat belanja sampai esok. Jangan tak datang pulak”. Lepas ucap terima kasih terus beliau pergi rehat. Saya pun naik bilik guru. Tiba-tiba ada seorang cikgu jumpa saya “ni RM100 duit dari PIBG penghargaan sebab buat kelas sepanjang tahun lepas”. Dalam masa 10 minit, RM10 saya dah digantikan dengan RM100. Allah Maha Kaya.

Peristiwa ketiga, saya seorang yang ingin punya anak awal. Rezeki saya mengandungkan anak pertama kira-kira lima bulan selepas berkahwin. Sebenarnya tidak terlalu awal bagi sesetengah orang. Sebelum saya tahu saya mengandung, saya pergi ke sebuah rumah anak yatim yang betul-betul dhaif. Masa tu tiada orang sebab semua orang pergi solat jumaat. Saya tinggalkan beberapa beg beras dan saya masukkan sedekah saya di dalam tabung di luar pejabat rumah anak yatim tersebut. Saya tinggalkan nota berbunyi “Sedekah untuk anak-anak. Doakan saya juga dapat rezeki anak.” Beberapa hari kemudian saya dapat tahu saya pregnant. Syukurnya Ya Allah. Saya harap nota tu tak terbang di bawa angin.

Saya rasa cukuplah tiga peristiwa ini sebagai pendorong anda untuk bersedekah. Di sini saya ingin kongsikan sedikit tips : –

1. Jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah. Bila dah sihat baru sedekah. Sebab potensi untuk anda lupa tu sangat tinggi. Sedekahlah supaya anda ada duit. Sedekahlah agar anda sihat.

2. Niat semasa sedekah. “Ya Allah, aku sedekah ni bagi pihak aku dan keluargaku. Berikanlah aku sekian sekian sekian.” Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

3. Seeloknya sedekahkan makanan. Biar terus menjadi darah daging dan beranak pinak dengan darah daging hasil derma anda.

4. Kalau nak sedekahkan kepada anak yatim, cari yang betul-betul memerlukan. Biar mereka merasa sama apa yang anda dan anak-anak anda rasa.

5. Nak mengandung? Nak rezeki datang? Sedekahlah. Kadang-kadang kita terlupa bahawa Yang Memberi Rezeki ialah Allah swt.

6. Kalau nak orang doakan, sila nyatakan dengan jelas apa yang anda nak. “Doakan saya dapat baby” “Doakan saya dapat 10A+”

7. Jangan rasa jemu bersedekah. Minggu lepas anda sedekah tak dapat apa-apa yang luar biasa? Ketahuilah anda bahawa mungkin sebenarnya ketika anda pulang dari kerja minggu lepas sebenarnya tayar anda akan pancit. Tapi kerana sedekah anda, rezeki anda untuk berjimat sebanyak RM100. Kita tak tahu. Allah Maha Mengetahui.

8. Sedekahlah pada hari Jumaat untuk dapatkan pahala berganda.

9. Doa juga sedekah. Alfatihah juga sedekah.

10. Kongsikan entry ini juga sedekah. Tolong saya. Saya nak dapat pahala. Orang lain baca dan bersedekah, anda juga dapat pahala.

Semoga kita semua diberi kesempatan untuk bersedekah sebanyak mungkin dan sedekah kita bermanfaat sebelum kita menghadap pencipta. Saya doakan yang terbaik buat kalian, doakan juga yang terbaik untuk saya dan keluarga.

Ingatlah, rezeki yang berkat itu ada tiga : makanan yang dihabiskan, pakaian/barangan yang digunakan hingga lusuh dan rezeki yang disedekahkan.

Hamba Allah yang mengharapkan pahala tidak putus.

Sumber : IIUMC

Anak yang sesalu bermain dengan PAPA akan menjadi lebih BIJAK!

Anak yang sesalu bermain dengan PAPA akan menjadi lebih BIJAK!| Bermain juga satu pelajaran buat si kecil. Biasanya bayi menghabiskan banyak masa dengan mama. Apa kata kali ini papa pula yang ambil alih melayani kehendaknya bermain. Bayi pada usia 0-2 tahun memerlukan sokongan dan dorongan daripada papa dan mama untuk belajar banyak perkara. Selain itu waktu bermain juga menggambarkan kasih sayang yang tidak terhingga buat si kecil.

Berikut antara panduan bermain yang boleh dilakukan bersama si kecil.

1. Meniarap

Ketika bayi baru belajar meniarap, tentu dia akan terasa kesukarannya. Papa jadikan aktiviti ini sebagai satu permainan yang menarik. Penglibatan papa dapat memberi peluang bayi mengetahui fungsi kaki, tangan dan badannya.

2. Merangkak

Ketika merangkak, bayi akan menggunakan keempat-empat anggota tangan dan kakinya. Oleh itu, papa perlu luang masa untuk merangkak bersama-samanya kerana proses pembelajarannya akan menjadi lebih seronok.

3. Belajar duduk

Bayi yang sedang belajar duduk akan memulakan kemahirannya itu dengan menghalakan kakinya luas-luas ke hadapan. Tangannya juga bebas meneroka apa sahaja yang menarik minatnya. Papa boleh gunakan masa ini untuk duduk bersama-samanya dan membelek helaian buku berwarna-warni.

4. Belajar berdiri & memanjat tangga

Papa perlu peka dengan perubahan pada bayi, sekiranya bayi sudah mampu mengkoordinasi kaki dan tangannya dengan sempurna, anda boleh lakukan aktiviti belajar berdiri dan memanjat agar kemahiran tersebut dapat dimantapkan. Sentiasa mengawasi pergerakan bayi agar dia tidak terjatuh dan tercedera.

5. Kenal objek & cari bunyi

Papa boleh bermain dengan si kecil menggunakan objek berbunyi. Aktiviti seperti ini boleh membantu bayi memantapkan kemahiran, menghalusi koordinasi dan menguji kecekapannya.

6. Bermain bola

Pada usia tujuh bulan dan ke atas, bayi anda mudah tertarik melihat bola berwarna-warni bergolek. Ketika usia ini, papa harus melakukan aktiviti menunjuk, memegang dan memberikan semula bola kepada anda.

7. Dukung terbalik

Dukung secara terbalik dengan selamat adalah salah satu aktiviti yang gemar dilakukkan oleh papa kepada bayinya. Percayalah si kecil suka jika dilakukan sedemikian oleh papa bahkan jika terlihat wajah papa, dia akan mengagah minta didukung.

Namun pastikan keselamatan anak diutamakan. Aktiviti ini jika sudah biasa dipraktiskan sejak kecil, mampu merangsang koordinasi kaki dan tangan bayi serta membuatkan mereka berkeyakinan.

Sumber:Majalahpama

(VIDEO) Disihir Orang, Keadaan Lelaki Ini Dan Anak Kecilnya Buat Ramai Menangis !!!

(VIDEO) Disihir Orang, Keadaan Lelaki Ini Dan Anak Kecilnya Buat Ramai Menangis !!! |Seorang pengguna Facebook mendedahkan mengenai penderitaan yang ditanggung oleh seorang sahabat masa kecilnya yang bernama Danish kerana disihir orang.

Pengguna Facebook itu, El-Zidane Affandi, memuat naik perbualan Whatsapp dengan kawannya itu yang meminta tolong dari orang ramai yang berkemampuan untuk membantu dari segi rawatan dan juga kewangan kerana tidak lagi bekerja disebabkan sakit yang dialami.

Menurut dari cerita sahabat El-Zidane melalui Whatsapp, dia dan anaknya telah mendapatkan rawatan di hospital dan air tulang juga sudah diambil, namun doktor mendapati keadaan dia dan anaknya normal sahaja.

Ini pula dua video yang menunjukkan masalah yang dihadapi lelaki tersebut serta anaknya.

Dalam status Facebook El-Zidane, dia meminta orang ramai untuk membantu lelaki itu.
Assalamualaikum buat sahabat-sahabat semua. Saya di sini nak kongsikan cerita dari sahabat saya sendiri.dulu beliau sangat sihat dan normal seperti kita.penyakit yang datang ini secara tiba2.dengan keadaan sangat tidak mampu berbuat apa-apa.

Sekarang ini sahabat saya sekeluarga tidak mampu bekerja kerana penyakit misteri yang dia dan anaknya alami skarang ini.

Walaupun kita tidak dapat membantu dengan wang ringgit, sama-sama lah kita mendoakan kesihatan dia dan anaknya baik seperti sediakala. SHARE la sebanyak yang mungkin supaya ada insan yang dapat membantu saudara kita.

Sahabat saya sekeluarga sekarang menetap di dewan bertempat di sungai buloh di atas ihsan org ramai yang membenarkan mereka sekeluarga menetap di situ.

Sama-sama lah kita meringankan beban beliau tidak kira dari segi wang ringgit dan doa sahabat semua. Pada sesiapa yang ingin membuat sumbangan atau berjumpa dengan beliau sendiri boleh terus telefon beliau sendiri +60133123468 Danish. Semoga jasa baik sahabat Allah sahaja yang dapat membalas.
(SAYA SERTAKAN SEKALI VIDEO SAHABAT SAYA DAN ANAKNYA)

(Bismillahirahmanirohim. In shaa Allah AHAD malam saya akan bertemu sahabat saya di Sungai Buloh bersama sahabat-sahabat saya dan akan memberikan sedikit sumbangan untuk meringankan beban beliau sekeluarga.

Jika ada sahabat-sahabat yang ingin memberikan sedikit sumbangan dari segi duit atau barang keperluan bolehlah terus telefon saya 0183631284 Fendi. Saya menetap di Sri Gombak. Akaun saya MOHD AFFANDI BIN NORDIN. CIMB 7008226500.

Sumbangan Sahabat-sahabat semua adalah AMANAH saya. Terima kasih tidak terhingga kepada sahabat-sahabat yang membantu dari segi DOA & SUMBANGAN. Jasa baik sahabat tidak mampu saya membalas dengan kata-kata Hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.

(Lokasi Kampung Ladang Baru Sungai Buloh)

Salah seorang pengguna Facebook yang berkebolehan ‘mengimbas’ melalui pandangan batin memberitahu, sihir yang dikenakan kepada keluarga ini ialah dari Siam dan berulang, sentiasa dihantar.
“Ada payung kat belakang tengkuk anak yang pegangannya tertusuk tekak. Ada pasung kat peha tu.”
Setelah status itu dimuat naik, orang ramai tidak henti memberikan bantuan dalam bentuk kewangan dan maklumat mengenai rawatan kepada keluarga tersebut.

Walaupun zaman semakin moden, masih ada yang mengamalkan sesuatu seperti ini. Diharap masalah keluarga ini akan menemui jalan penyelesaian.

Perkongsian El-Zidane telah menjadi viral dan kini telah mendapat lebih 1000 likes dan 7000 shares dan –amazingnara.com

Sumber: El-Zidane Affandi

Aku X Tahu Aku Isteri Ke 2. Selepas Kematian Suami Hadir 2 Lelaki Bersama Wanita Tua Buta Berkerusi Roda !!!

Aku X Tahu Aku Isteri Ke 2. Selepas Kematian Suami Hadir 2 Lelaki Bersama Wanita Tua Buta Berkerusi Roda !!! | Saya berusia 55 tahun jadinya saya tak pandai nak berkias ayat. Tapi saya nak berkongsi dgn pembaca kisah madu saya yg saya doakan agar dia dikurniakan Syurga Teragung setelah apa yg dilaluinya selama ini. Amin.. Moga sama-sama kita ambil iktibar ye.

Pada tahun 1988 saya bernikah dgn seorang lelaki yg sama profesion dgn saya sebagai seorang pegawai perubatan. Pada ketika itu saya tidak mengetahui latar belakang lanjut tntg suami saya. Yg saya tahu, dia seorang lelaki bujang dan keluarganya dtg melamar saya.

Kehidupan kami serba serbi sempurna. Saya dan dia bekerja di hospital berbeza tapi apabila pulang ke rumah, kami berkongsi cerita yg sama. Cerita tentang pesakit kami di hospital masing-masing. Tiada perubahan pada suami, bahkan tiada apa yg saya nampak pelik pada dia. Hari-hari dia ada dgn saya. Ada masa brrsama keluarga apabila waktu cuti sekolah.

Hinggalah saya ditukarkan ke PPUM, saya agak berjauhan dgn suami yg bekerja di utara semenanjung.

Tapi masih, tiada perubahan yg saya nampak pada dia. Namun suami selalu berpesan, andai ada pelajar perubatan bernama Aisy (Bukan nama sebenar) dan Asyraff (bukan nama sebenar), dimintanya ajar betul-betul dua pelajar ini seperti anak kandung sendiri.

Saya sebagai doktor dan ibu sememangnya bersikap profesional dan beranggapan setiap pelajar perubatan adalah anak saya sendiri tanpa membezakan mereka. Anak-anak saya juga merupakan pelajar perubatan maka haruslah saya mengajar pelajar lain sama seperti saya mengajar anak saya.

Hinggalah satu hari, suami jatuh sakit. Terlantar lama di hospital. Dia acap kali menyebut, tengok-tengokkan Aisy dan Asyraff. Ajar mereka sampai jadi doktor yg berguna.

Saya masih sama. Tidak merasa pelik kerana suami saya memang seorang yg prihatin. Saya iyakan sahaja apa yg dikatakan. Hinggalah ketika suami semakin tenat dan dia berhajat berjumpa dgn kedua pelajar perubatan tadi.

Ketika sesi pertemuan, saya hanya melihat mereka berdua. Bercakap seperti biasa hinggalah akhirnya, suami saya berkata, “Jaga ibu dan sampaikan maaf saya pada ibu.”

Saya mulanya agak pelik tapi masih positif kerana beranggapan mungkin dia sayang dua pelajar ini. Petang itu juga selepas solat asar, suami saya menghembuskan nafas yg terakhir. Saya redha dgn pemergiannya namun ada sesuatu yg lebih menarik perhatian saya. Aisy dan Asyraff hadir ke pengebumian suami saya bersama seorang wanita tua dlm linkungan usia lewat 50-an. Wanita itu buta dan hanya duduk di kerusi roda. Tapi mereka tidak dtg dekat. Hanya sekadar melihat dari jauh.

Saya cuba utk menuju ke arah mereka utk bertanya namun mereka sudah berlalu dan majlis pengebumian belum selesai doanya lagi.

Selang beberapa hari, saya dan anak-anak dipanggil ke pejabat peguam utk mendengarkan wasiat arwah suami. Saya dan 2 org anak sudah hadir utk mendengarkan wasiat tersebut namun peguam mengatakan harus menunggu lagi pemegang wasiat lain.

Sekali lagi saya diam dan hanya menunggu. Hinggalah datang dua orang anak muda bersama seorang wanita yg saya kenal amat. Aisy dan Asyraff bersama wanita tua yg saya nampak di kubur haritu. Ketika itu, hati saya berbolak balik. Kenapa Aisy dan Asyraff selalu ada dan disebut-sebut oleh arwah. Kini ketika mendengarkan wasiat juga mereka ada bersama.

2 org anak saya, Amira dan Adhlina juga bagaikan senang dgn kehadiran Aisy dan Asyraff kerana mereka sekawan di PPUM.

Peguam mulakan pembacaan wasiat dan alangkah terkejutnya saya apabila perkataan pertama yg keluar dari mulut peguam ialah, “Pemegang wasiat pertama ialah isteri pertama iaitu Puan Hasidah..”

Allah… Berderau jantung saya. Kenapa nama itu bukan nama saya. Terus saya menoleh ke arah perempuan buta yg disorong kerusinya oleh Aisy dan Asyraff. Saya cuba utk bertenang dan mendengarkan dahulu segala apa amanat suami saya yg ditinggalkan. Saya tak boleh terburu-buru.

Suami saya hanya meninggalkan sejumlah wang utk Puan Hasidah dan juga sebuah pondok di kawasan yg saya sendiri tak pernah tahu. Selebihnya, rumah yg kami duduki, kereta, aset lain semuanya utk saya dan anak-anak.

Selesai pembacaan wasiat, saya menurunkan tandatangan sbgai tanda penerimaan. Begitu juga Puan Hasidah yg menggunakan cop jari.

Selesai semuanya, saya mendekati Aisy dan Asyraff bersama ibunya. Cuba utk bertanya macammana boleh semua ini terjadi.

Lama kami duduk berbual hinggakan basah kuyup baju saya kerana air mata yg melimpah keluar mendengarkan kisah madu saya.

Kisahnya, pada tahun sama perkahwinan saya dan suami, arwah suami saya sudah pun terlebih dahulu bernikah dgn Puan Hasidah. Jarak lebih kurang 6 bulan beza perkahwinan kami. Ketika suami menikahi saya, dia sedang hamil 4 bulan dan anak dlm kandungannya kembar iaitu Aisy dan Asyraff.

Perkahwinan Puan Hasidah tidak diterima ibu mertua saya kerana Puan Hasidah seorang gadis yatim piatu dan tidak bersaudara. Makanya ibu mentua saya menghinanya sebagai perempuan tidak sah taraf. Ibu mentua saya yg juga ibu kepada arwah suami turut mengancam Puan Hasidah utk tidak mengganggu keluarga baru anaknya jika mahu berteduh di pondok tersebut. Makanya Puan Hasidah merelakan kata-kata ibu mertuanya dan sama sekali tidak mengganggu kami. Kerana itu saya tidak mengetahui apa-apa selama lebih 30 tahun.

Saya bertanya kenapa dan macam mana Puan Hasidah boleh menjadi buta. Dan jawapannya tersangat merundum hati saya. Ketika ibu mertua saya hilang penglihatan kerana terjatuh dari tangga rumahnya, saya dan suami puas mencari penderma mata hinggalah suami mengatakan dia telah berjumpa dgn seorang penderma iaitu seorang perempuan. Ketika itu saya bersyukur kerana ada yg sudi menderma kerana saya tidak mengetahui apa-apa. Rupanya penderma tersebut ialah Puan Hasidah yg juga menantu paling dibenci dihina oleh ibu mentua sendiri !! Ketika mendengarkan kisah itu, saya terbakar dan mendidih hati serta kebencian saya terhadap ibu mentua menjadi-jadi. Mujur orang tua itu sudah 3 tahun meninggalkan kami. Jika tidak, akan saya suruh dia melutut maaf di hadapan Puan Hasidah.

Namun Puan Hasidah tenang dan menjawab, “Saya tiada ibu, puan. Saya lakukan semua ini demi mendapatkan rahmat seorang ibu.”

Allah.. Berderai lagi air mata saya. Sambung Puan Hasidah,

“Saya anggap semua ini takdir hidup saya. Saya tidak mengeluh bahkan saya bersyukur. Saya mempunyai suami walaupun hanya 3 bulan. Paling tidak saya terlepas dari fitnah manusia. Saya dikurniakan anak lelaki. Bukan seorang tapi dua. Yg boleh jagakan saya. Saya tiada saudara mara, puan. Ini sahaja harta saya. Dan saya sama sekali tidak mengharapkan harta dari arwah suami. Cukuplah dikekalkan pondok kami sebagai tempat berteduh.”

Saya rasakan bagai tersepuk ke lantai mendengarkan kata-katanya. Bagaimana seorang isteri mampu hidup sendirian begitu tanpa suami. Saya pandang wajah Aisy dan Asyraff, tertanya juga saya samada mereka tahu atau tidak Doktor Ahmad (bukan nama sebenar) adalah ayah mereka.

Jawapan mereka, “Ya.. Kami kenal ayah kami. Tapi kami tak boleh panggil ‘ayah’ kerana arwah nenek akan hukum ibu kalau tahu panggil ‘ayah’.”

Sekali lagi saya terdiam. Ya Allah, kenapa kejam sangat orang tua ni masa hidupnya?!

Saya bertanya lagi samada mereka berdendam atau tidak dgn arwah nenek dan arwah ayahnya, jawab mereka,

“Ibu tak pernah didik kami membenci. Kerana disetiap perbuatan arwah nenek dan arwah ayah, ada sedikit kebaikan mereka yg harus dilihat.”

Saya? Bermandi air mata melihat mereka. Berjayanya Puan Hasidah mendidik anaknya utk tidak membenci selepas semua perkara ini terjadi.

Tenang sangat saya lihat wajah Puan Hasidah. Seolah-olah dia tidak mempunyai masalah sekalipun dia kini buta.

Memadailah pembaca tahu, saya jatuh cinta dgn sikap madu saya yg teramat mulia hatinya. Saya selalu fikir, bermadu ini seperti anjing dan kucing. Bercakaran dan berlawan. Tapi alhamdulillah syukur Ya Allah.. Madu saya teramat baik dan saya doakan syurga teragung utk dia dan anak-anak kerana keikhlasan hatinya.

Hingga ke saat ini, Puan Hasidah enggan utk memijak rumah agam kami kerana katanya, ibu mentuanya dulu pernah mengharamkan kakinya menjejak ke rumah suami. Andai dia melakukannya, ibu mentua akan menidakkan dia sebagai anak.

Andai saya ditempatnya, mungkin saya akan bantah sekerasnya perilaku ibu mertua. Tapi tidak pada Puan Hasidah. Dia mengagungkan dan memuliakan ibu mertua sama seperti ibu kandungnya sendiri. Kerana itu, dia hanya menurut.

Pada pembaca budiman, saya harap kita sama-sama ambil iktibar bahawa dalam kesenangan kita, ada air mata orang lain yg kita lupa. Sebagaimana saya sedang belajar utk ikhlas seperti madu saya, anak-anak pembaca budiman juga belajarlah utk ikhlas. Inshaa Allah, syurga untuk kita semua.

Amin.

Sumber : Dr. Fauziah Ahmad

3x Bersalin CAESAR Dlm 4 Tahun. Ini 5 Kesan MENGEJUTKAN Yg Jadi Kat Aku Skrang !!!

3x Bersalin CAESAR Dlm 4 Tahun. Ini 5 Kesan MENGEJUTKAN Yg Jadi Kat Aku Skrang !!! | Rata-rata kita difahamkan bahawa jarak terbaik untuk merancang jarak kehamilan adalah 2 tahun. Sebenarnya ada sebab mengapa tempoh tersebut dikatakan ideal dari segi kesihatan.

Namun, apakah yang boleh berlaku jika kita tidak merancang jarak kehamilan mengikut tempoh yang disyorkan? Mari ikuti pengalaman yang dilalui oleh Mommy Syams yang sudi berkongsi kisah beliau dengan kami.






Sumber: Siraplimau.

KANTOI Campur Daging Babi Dgn Daging Kambing..Lebih MENGEJUTKAN Restoran Ini Rupanya…

KANTOI Campur Daging Babi Dgn Daging Kambing..Lebih MENGEJUTKAN Restoran Ini Rupanya… |Satu pemeriksaan telah dijalankan oleh KPDNKK Perak ke atas satu premis yang disyaki mencampurkan daging babi bersama-sama daging kambing dalam masakan.

Hasil pemeriksaan mendapati pemilik premis mempamerkan ayat suci Al Quran di bahagian kaunter dalam premis bertujuan untuk menarik perhatian pelanggan beragama Islam untuk dtg makan ke premis berkenaan sedangkan pemilik premis beragama hindu. Pemilik premis juga tiada mempunyai sebarang perakuan sijil atau logo halal daripada pihak JAIP(disahkan oleh JAIP).

Hasil pemeriksaan lanjut juga mendapati bekalan bahan mentah daging lembu dan daging kambing diperolehi daripada pembekal yang tidak mempunyai perakuan dan logo halal daripada JAIP. Premis disyaki telah melakukan kesalahan dibawah Akta Perihal Dagangan 2011. Kredit-EBerita